Belgisch-Amerikaans Aidoptation stuurt zelfrijdende Maserati’s Italiaanse snelwegen op
Als u in de nazomer op een Italiaanse snelweg wordt ingehaald door een Maserati zonder chauffeur, dan is dat te danken aan het Truiense Aidoptation. Het bedrijf biedt zijn diensten inmiddels ook aan de Belgische hulpdiensten aan.
Puristen zullen zeggen dat Maserati’s juist auto’s zijn om als mens zelf te besturen. Maar Aidoptation sloot vrijdag met het Italiaanse sportwagenmerk een samenwerkingsovereenkomst om zijn techniek voor zelfrijdende auto’s daadwerkelijk op de openbare weg te krijgen.
Vanaf september mag een elektrische Gran Cabrio volledig autonoom op het merendeel van de Italiaanse tolsnelwegen rijden. Die Italiaanse permissie heeft veel te maken met de intense samenwerking tussen Aidoptation en de universitaire faculteit Politecnico di Milano. Aidoptation-CEO Paul Mitchell maakt zich sterk dat hij tegen eind dit jaar ‘en uiterlijk in het eerste kwartaal van 2026’ zelfrijdende Maserati’s ook op Belgische snelwegen zal mogen laten rijden. ‘Daarover voeren we zeer constructieve gesprekken met alle regionale overheden', zegt Mitchell, die - hoewel hij pas sinds dit jaar deeltijds in België woont - aantoont dat hij uitstekend op de hoogte is van de communautaire geplogenheden in ons land.
Op het circuit van Monza bij Milaan scheurt de Gran Cabrio van Aidoptation in ieder geval vol zelfvertrouwen over het wegdek. Aidoptation-hoofdingenieur Rodrigo Senofieni zit wel achter het stuur, maar zodra de Maserati de pitstraat verlaten heeft, kan hij de handen loslaten.
Vanzelf trekt de sportwagen op. Niet tot 318 kilometer per uur, zoals een andere Aidoptation-Maserati eerder dit jaar in de VS deed, maar tot een kunstmatig begrensde 100 kilometer per uur. Dat neemt niet weg dat de auto zich autonoom met hoge snelheid op de fameuze Lesmo-bochten stort, om op het laatste moment alsnog en zelfstandig vol in de remmen te gaan, om daarna verrassend soepel door de bocht te glijden en weer met vol vermogen op te trekken.
Ferrari-coureur Andrea Levy is enthousiast na zijn rit in de autonome Maserati. ‘Ik ben vooral onder de indruk dat de auto echt als een coureur rijdt: hij remt op het allerlaatste moment, zelfs later dan ik zelf zou doen.’
Extreme situaties
De rondjes op het circuit dienen allemaal om de robotica en de software van Aidoptation via kunstmatige intelligentie (AI) van genoeg data over extreme situaties te voorzien. Daarmee kan AI zelf aan de slag om uit kunstmatig gegenereerde situaties te leren. Op die manier denkt Mitchell zich te kunnen meten met de reuzen in de industrie van de zelfrijdende auto's: Waymo, Baidu en Tesla.
Zelfrijdende auto’s beloven al jaren een business van duizenden miljarden dollars te worden, maar de weg naar daadwerkelijk autonoom rijden is op zijn zachtst gezegd hobbelig. Dat ondervond ook Tesla de voorbije week. Het lanceerde na lang wachten een handvol tot robottaxi’s omgebouwde Model Y’s in het Texaanse Austin.
Na de eerste lyrische commentaren van door Elon Musk uitgenodigde Tesla-fans doken later in de week berichten van tal van incidenten met de autonome Tesla’s op. Onverwachte remacties, verkeerde afslagen en stilstaan op drukke knooppunten: zelfs in het strikt beperkte gebied in Austin hebben de Tesla’s de grootste moeite om foutloos te rijden. Een pijlsnelle uitrol van Tesla’s robottaxiplan lijkt niet meteen voor morgen.
Level 3
Toch zit sinds de AI-revolutie het autonoom rijden opnieuw in de lift. Volkswagen beloofde vorige week uit het niets een zelfrijdende ID.Buzz, die vanaf volgend jaar in Los Angeles moet rondrijden. Mercedes-Benz en BMW verkopen in het overgereguleerde Duitsland hun topmodellen met de optie om ‘level-3’ autonoom te rijden. Daarbij mag de chauffeur in bepaalde situaties niet alleen de handen van het stuur halen, maar ook met andere dingen bezig zijn, zoals zijn smartphone, de krant of een film.
De chipproducent Nvidia stort zich op een AI-leermodel dat zichzelf kan 'opvoeden' met kunstmatige verkeerssituaties. Dat maakt het wegmalen van honderden miljoenen kilometers met auto’s die volgepropt zijn met radars en lidars minder noodzakelijk. Aidoptation doet dat ook. ‘Maar tegelijkertijd moeten de enorme hoeveelheden data die onze auto’s opleveren worden verwerkt’, zegt Mitchell.
De toekomst van zelfrijdende auto’s ligt volgens hem dan ook vooral in ‘datacenters op hyperschaal: hectares vol met servers, waarvoor een aparte kerncentrale nodig is om ze van voldoende stroom te voorzien’. Mitchell: ‘Veel mensen denken dat AI gratis is, maar ze kost vooral veel energie. Alleen de heel grote techbedrijven kunnen naar Wall Street stappen om dat soort serverparken inclusief energievoorziening te financieren.’ Voor de servercapaciteit die Aidoptation nodig heeft, kijkt Mitchell nadrukkelijk naar de Golfstaten. Daar is energie ruimschoots voorhanden.
Hulp bij achtervolging
Tegelijkertijd ziet hij voor zijn bedrijf veel meer mogelijkheden dan alleen zelfrijdende sportwagens. ‘We spreken met de hulpdiensten in België over hoe we ze kunnen helpen. Bijvoorbeeld met relatief goedkope lidar-systemen. Die kunnen een omgeving analyseren: bijvoorbeeld hoeveel auto’s en fietsers er in de onmiddellijke omgeving zijn.' Dan kan de politie zelf inschatten hoe groot de overschrijding van de maximumsnelheid mag zijn bij een achtervolging.
Voor al die ontwikkelingen is geld nodig. Veel geld. Nog voor het eind van dit jaar wil Mitchell zijn eerste volwaardige kapitaalronde afronden. Die moet ongeveer 25 miljoen euro opleveren. Daarvoor wordt gesproken met verschillende partijen, waaronder alle regionale en federale investeringsmaatschappijen.
Bron : https://www.tijd.be/ondernemen/auto/belgisch-amerikaans-aidoptation-stuurt-zelfrijdende-maserati-s-italiaanse-snelwegen-op/10613756.html