Tijdens de 1000 Miglia van 2025 viert Maserati zijn geschiedenis met stijl en prestaties.
De iconische Maserati A6 GCS/53 voltooide de "mooiste race ter wereld" en eindigde als 49e algemeen. Op dezelfde route brachten drie huidige modellen een eerbetoon aan de
eeuwenlange evolutie van het Maserati-logo.
Modena, 23 juni 2025 – De 1000 Miglia – de "mooiste race ter wereld", zoals Enzo Ferrari hem beroemd noemde – eindigde afgelopen zaterdag 21 juni, na een aantal van de meest pittoreske Italiaanse stadjes te hebben doorkruist. Maserati was een van de sterren van het evenement en nam deel aan de beroemde regelmatigheidsrace voor klassieke auto's met een iconische A6 GCS/53, die als 49e algemeen eindigde en tot de meest bewonderde auto's van de competitie behoorde.
De start vond plaats op dinsdag 17 juni vanuit Brescia, waar de Maserati A6 GCS/53 aan een nieuw avontuur begon tijdens de historische heropvoering van de 1000 Miglia in 2025. Onder de motorkap bevond zich de 2-liter zescilinder-in-lijnmotor, ontworpen door Gioachino Colombo – met een korteslag "Superquadro"-architectuur, dubbele ontsteking en tandwielaangedreven dubbele bovenliggende nokkenassen – die de betrouwbaarheid van een klassieke motor demonstreerde die tot op de dag van vandaag verrassend relevant is. Vanuit Lombardije reed de auto zuidwaarts, doorkruiste de Povlakte en bereikte Bologna. De volgende dag nam hij de Apennijnen over, inclusief de wereldberoemde Raticosa- en Futa-passen – trajecten die de stuurprecisie en chassisstabiliteit van de auto benadrukten. Na een tocht door het bergachtige terrein daalde de route geleidelijk af naar centraal Toscane, met zijn glooiende heuvels en historische stadjes, alvorens aan te komen in Rome, waar de tweede dag ten einde kwam.
De volgende dag keerden de voertuigen hun koers om en reden terug door Midden-Italië via een meer technische en afwisselende route. Na Arezzo te hebben gepasseerd, stak de Maserati A6 GCS/53 de oostelijke Apennijnen over om San Marino te bereiken, waar de kronkelige beklimming van de Monte Titano een van de zwaarste beproevingen van de hele wedstrijd vormde. Opnieuw demonstreerde het voertuig zijn uitzonderlijke balans en reactievermogen voordat het de finishlijn in Cervia passeerde.
De volgende etappe leidde de teams naar de Tyrreense kust. Na het Toscaanse achterland, de Cisa-pas en een gedenkwaardige pas langs de Italiaanse Marineacademie in Livorno te hebben doorkruist, eindigde de dag in Parma, waar een menigte fans de voertuigen verwelkomde voor het weelderige Palazzo della Pilotta.
Op de laatste dag – zaterdag 21 juni – doorkruiste de Maserati A6 GCS/53 het platteland van Emilia en Lombardije, passeerde verschillende steden en voltooide de route met een terugkeer naar Brescia, waar het met precisie en stijl de finishlijn passeerde. Deze 1900 km lange reis toonde opnieuw de historische en technische kwaliteiten van een van de puurste uitingen van Maserati-traditie.
Dit buitengewone model, in particulier bezit en momenteel in het kader van de Authenticiteitscertificering op Maserati Classiche, nam deel aan vijf opeenvolgende edities van de 1000 Miglia (1953 tot en met 1957). Enkele wereldberoemde talenten, waaronder Luigi Musso, hebben zelfs achter het stuur plaatsgenomen. Interessant is dat de A6 GCS/53 zijn eerste grote succes behaalde tijdens de 1000 Miglia, toen Emilio Giletti zesde werd in het algemeen klassement en eerste in de categorie Sport 2-liter.
De evolutie van de Drietand in drie exclusieve uitvoeringen voor de Mille Miglia
De deelname van het merk aan de 1000 Mille van 2025 markeert een belangrijk moment in de festiviteiten rond het Jaar van de Drietand: het 100-jarig bestaan van het logo. Met dit in gedachten bracht Maserati drie voertuigen uit zijn huidige aanbod naar dit legendarische circuit: een GranCabrio, een GranTurismo Trofeo en een Grecale Trofeo. Daarmee sloeg hij een brug tussen de vroegere en huidige modellen van het merk.
De drie modellen waren voorzien van drie exclusieve kleurstellingen, die elk waren geïnspireerd op zowel een klassiek model dat een belangrijke rol speelde in de geschiedenis van het evenement als een unieke versie van het drietandlogo door de jaren heen.
De kleurstelling van de Grecale Trofeo, in een roségouden laklaag, was met name een eerbetoon aan de Tipo 26 C uit 1931 – de eerste Maserati die deelnam aan de Mille Miglia, waar hij als eerste in zijn klasse eindigde. In dit model is de drietand ingetogen en opvallend gegraveerd om de pioniersgeest van de beginjaren te benadrukken. Ondertussen is de GranCabrio in een Verde Giada-lak verbeterd met details die zijn geïnspireerd op de Tipo 4CS uit 1936, die de 1100cc-klasse domineerde en tussen 1932 en 1936 meerdere keren zegevierde. In dit geval heeft de Trident scherpere vormen die passen bij de gedurfde techniek van die tijd.
Ten slotte is de GranTurismo Trofeo in een Blu Emozione-lak een eerbetoon aan de legendarische A6GCS/53 die als tweede overall en als eerste in zijn klasse eindigde in de Mille Miglia van 1953, en die in 1955 opnieuw won. In dit geval oogt de Trident volwassener en harmonieuzer – een weerspiegeling van de stilistische verfijning van de naoorlogse periode.
VOOR MEER INFORMATIE:
MASERATI
Maria Conti – Chief Communication Officer Maserati – maria.conti@maserati.com
Mario Panzarino – Global Lifestyle Communication Manager – mario.panzarino@maserati.com