Maserati MCXtrema: het 'beest' wordt losgelaten op het circuit

Modena, 26 maart 2024 – Maserati MCXtrema, het compromisloze ‘beest’ van 730 pk van de Trident is teruggekeerd om te worden losgelaten in zijn natuurlijke omgeving: het circuit. Tot eind april zal hij een reeks tests ondergaan, met als doel de levering van het eerste model, gepland voor de late zomer van 2024.

MCXtrema, een niet voor de weg gehomologeerde raceauto, geproduceerd in 62 exemplaren, werd gemaakt om de standaard te doorbreken en nieuwe paradigma's te bedenken. Als belichaming van het DNA van Maserati en van de buitengewone prestatie die kenmerkend is voor alles wat het 100% Italiaanse merk produceert, biedt MCXtrema het bewijs van zijn ontwrichtende houding ten opzichte van racen tussen de stoepranden van het circuit, waar het in actie kon worden gezien in een reeks fundamentele tests om verzamel de gegevens die nodig zijn voor de laatste afstellingen. De exclusieve creatie van de Trident is een van de meest gedurfde auto’s van het merk qua ontwikkeling en is een evolutie van de Maserati MC20 supersportwagen, zijn inspiratie en basis.

In februari beleefde hij zijn eerste officiële optreden op het Autodromo Varano de' Melegari (Parma), waar MCXtrema naar het circuit werd gebracht door Maserati-hoofdtestrijder Andrea Bertolini, een van de meest succesvolle coureurs in de GT-klasse met vier wereldtitels aan boord. de glorieuze MC12, die sinds het beginstadium aan de ontwikkeling ervan in de dynamische simulator heeft gewerkt.

De shakedown in februari en de daaropvolgende mijlpalen om de prestaties te verfijnen waren de ideale setting om het volledige vermogen van de 730 pk (540 kW) 3,0-liter twin-turbo V6-motor, gebaseerd op de Maserati Nettuno, naar een hoger niveau te tillen. .

MCXtrema heeft geprofiteerd van de nieuwste en meest geavanceerde apparatuur ter wereld waartoe Maserati toegang heeft. Er zijn fundamentele bijdragen geleverd door het Virtual Analysis-team, dat gebruik maakt van de allernieuwste technologie in de dynamische simulator van Maserati, en door het Powertrain Calibration-team, dat verantwoordelijk is voor het beheer van het enorme vermogen dat door de Nettuno-motor wordt geleverd. De ervaring die is opgedaan tijdens de ontwikkeling van de Maserati MC20, de diepgaande karakterisering van elk onderdeel en de strenge tests op de motor hebben de grootste nauwkeurigheid in de simulatie gegarandeerd, waardoor een uiterst betekenisvolle auto met cijfers de testfasen op het circuit zou bereiken. vergelijkbaar met de validaties in de simulator, puur vereist voor fijnafstemming in de echte wereld.

Het virtuele werk gedaan met MCXtrema – ongeveer 200 uur in de dynamische simulator van Maserati en 1000 uur virtuele analyse voor verschillende soorten simulaties, evenals vergelijking met feedback van het circuit, gecombineerd met de voorgaande vier jaar van ontwikkeling op de MC20 en de volgende motor betrouwbaarheidscontroles – hebben het mogelijk gemaakt een auto te creëren die nu het toppunt van geavanceerde techniek en innovatie vertegenwoordigt, waarbij het perfecte ontwerp van de Maserati Centro Stile samenkomt met de technische eisen van efficiënte aerodynamica voor elke circuitconfiguratie.

In de woorden van Andrea Bertolini, hoofdtestrijder van Maserati: "Met een nieuwe auto het circuit op gaan, levert altijd een speciaal, uniek gevoel op, zoals het geval is bij de MCXtrema. Een prachtige creatie gemaakt om het asfalt te verslinden en door de bochten te trippen , een waar juweel van mechanica en aerodynamica, perfect voor balans en handling. Maandenlang hebben we samengewerkt met een team van zeer bekwame en gepassioneerde mensen, wachtend op het moment dat we het voltooide object naar zijn natuurlijke habitat konden brengen, nadat we het hadden doorstaan zijn virtuele tempo in geavanceerde simulaties. Wat deze auto geweldig maakt, is uitmuntend teamwerk, resulterend in een sportwagen van de toekomst. Met MCXtrema hebben we de lat van de ontwikkeling nog hoger gelegd, waarbij we werken met het circuit in zicht en altijd rekening houdend met de behoeften van de Maserati-klant, die nog steeds centraal staat in ons werk en aan wie deze auto is opgedragen. Het interieur is ontworpen rond de bestuurder, we hebben een cockpit ontwikkeld als kruising tussen een gevechtsvliegtuig en een Formule 1-eenzitter. MCXtrema is een evolutie van de MC20 zonder typegoedkeuring voor de weg: voor de supersportwagen bij uitstek van de Trident hadden we al obsessief gewerkt aan het rijgedrag en de algehele architectuur om deze ultieme, extreme en opwindende versie te bereiken. MCXtrema is een sensatie om in te rijden, in tegenstelling tot welke andere auto dan ook”.

MCXlusiva-aanpassingsprogramma
MCXtrema-klanten maken zich klaar om iets ongelooflijk unieks te ontvangen.

Vanaf de vroegste stadia van de autoconstructie heeft Maserati elke MCXtrema-klant meegenomen op een persoonlijke reis om meer te weten te komen over de creatie van de auto, waarbij gezamenlijk elk detail werd onderzocht en verzorgd, in de beste op maat gemaakte ervaring die een auto kan bieden.

Het maatwerkprogramma van Maserati, genaamd MCXlusiva, is gereserveerd voor de 62 klanten van het ‘beest’, toegewijd en ontworpen om hen een ongekende ervaring te bieden.

Maserati heeft alles tot in het kleinste detail overwogen, zodat toekomstige eigenaren van de huidige krachtigste circuitauto van het in Modena gevestigde merk zich vanuit alle gezichtspunten onderdeel kunnen voelen van iets werkelijk exclusiefs.

Naast de elegante kleurstelling, in de Blue Xtrema-kleur die speciaal voor dit meesterwerk met vier wielen is gecreëerd, biedt het MCXlusiva-programma de mogelijkheid om uw auto aan te passen in een van de drie varianten, elk met zijn eigen identiteit en racegeest, gecreëerd door de Maserati Centro Stile: Tech Beast, Corse, Speed Beast.

Het personaliseren van de auto gaat verder met keuze uit twee opties voor de kleur van de velgen, Matte Black of Grigio Corsa Bright, en drie versies voor de stoelen: Blue, Black of Ice.

Als alternatief is de BEAST spaakvariant bedoeld voor de meer creatieve klanten, die hun eigen nummer kunnen kiezen om aan de kleurstelling toe te voegen en de kleur van de handgrepen op het stuur kunnen selecteren.

Een ander aangepast detail is het 'One of 62'-plaatje in het passagierscompartiment, waarin de naam van de MCXtrema-klant of een andere inspiratiebron die hij mee wil nemen naar het circuit kan worden gegraveerd.

Exclusieve MCXperience-diensten
Maserati heeft besloten het universum van MCXtrema-bezitters nog onderscheidend te maken met MCXperience, een klantervaring die is ontworpen om een reeks diensten aan te bieden die gereserveerd zijn voor de klanten van het 'beest': een exclusieve club waar ze zich volledig kunnen onderdompelen in de racewereld van Maserati , naast professionele chauffeurs en de technici van Maserati Corse Services.

MCXperience biedt ook de conciërgeservice voor toegang tot ervaringen op het circuit, evenals de MCXtrema-kit, ontworpen voor coureurs samen met de Maserati Centro Stile, zodat ze zich als echte racers kunnen voelen in de MCXtrema.

Giovanni Sgro, hoofd van Maserati Corse: “MCXtrema is het vlaggenschip van de raceproductie van Maserati Corse, zoveel meer dan alleen een auto die is bedacht en ontworpen voor het circuit. Deze raceauto draait om onberispelijke kracht, het hoogste niveau van exclusiviteit en ongekende prestaties. kwaliteit hebben we een heel universum opgebouwd, gewijd aan 62 fans van het merk en aan de meest aantrekkelijke manier van rijden: tussen de stoepranden van een racecircuit. MCXtrema is een sensationele auto, een gedurfd voertuig dat daarbij geen schroom heeft, gemaakt om geef vorm en kracht aan een ongeëvenaard verlangen. Een waar wonder van racen”.

VOOR MEER INFORMATIE:


MASERATI
Maria Conti – Chief Communication Officer Maserati – maria.conti@maserati.com
Mario Panzarino – Global Lifestyle Communication Manager – mario.panzarino@maserati.com