MC20 Icona & MC20 Leggenda: twee speciale series om de 20e verjaardag van de tijdloze MC12 te vieren

Modena, 18 juni 2024 – Maserati's racecarrière brengt de MC20 Icona en MC20 Leggenda tot leven, twee speciale series om de 20e verjaardag van de terugkeer van de Trident naar de competitie te vieren – in 2004, na 37 jaar afwezigheid – met de iconische en zegevierende MC12.

MC12, eerst gelanceerd in een wegversie en voorbestemd om zijn stempel te drukken op het circuit door een maatstaf te worden in GT-kampioenschappen, inspireerde de Maserati MC20 supersportwagen.
De 100% Made in Italy halo-auto markeerde het begin van een nieuw tijdperk voor Maserati in 2020, als het eerste model uitgerust met de innovatieve V6 Nettuno-motor.

De twee MC20-speciale series – in een gelimiteerde oplage van elk 20 exemplaren – zijn voorzien van speciale kleurstellingen en exclusieve content die respectievelijk zijn geïnspireerd op de MC12 Stradale en MC12 GT1 Vitaphone.

De kleurstelling van de Maserati MC20 Icona roept bij fans een van de meest iconische Maserati's ooit in herinnering: de kleuren zijn hetzelfde als die van zijn voorganger uit 2004, de MC12 Stradale, wat op zijn beurt een eerbetoon is aan de stijl van de Maserati Trofeo Light toen deze meedeed aan de 24 uur van Daytona, de eerste auto die werd geïnspireerd door de Maserati Birdcage Type 61, geproduceerd tussen 1959 en 1961.

Verschillende kenmerken uit het Fuoriserie-personalisatieprogramma zijn opgenomen in de kleurstelling van de MC20 Icona Bianco Audace Matte en Blu Stradale: speciale en exclusieve details voor een verfijnde personalisatie. Het Maserati Fuoriserie-logo in Bianco Audace valt op aan de zijkant van de kleurstelling, in het onderste gedeelte bij de achterwielen, met het Italiaanse vlaglogo op de deur onder de MC20-letters.

In het midden van de verchroomde wielen, met het specifieke Trident-ontwerp, zijn de wieldoppen zilver met het Trident-logo in contrasterend blauw. De remklauwen zijn ook blauw geverfd, de spiegels hebben een automatisch dimmende functie en de motorkap is gemaakt van koolstofvezel.

De geschiedenis van de MC20 Leggenda ligt ook in zijn naam; hij heeft een kleurstelling in Nero Essenza en Digital Mint Matte om de onmiskenbare kleuren van de bekroonde MC12 GT1 onder het Vitaphone Racing-team over te nemen: een auto die de prestatie volbracht om het record van drie overwinningen en twee plaatsingen als tweede in de 24 uur van Spa binnen te halen.

De Fuoriserie-kenmerken van de MC20 Leggenda omvatten drietandwielen in Nero Lucido met Nero Opaco en Trident Digital Mint wieldoppen; het Trident-logo in geel op de grille, deuren en C-stijl; tot slot, zwart geverfde remklauwen.

Het Fuoriserie-pakket voor de twee speciale series wordt gecompleteerd met race-interieurs: lichtgewicht 4-weg monocoque racestoelen - het middengedeelte in Nero/Blu op een zilveren achtergrond voor Icona, of in Nero op een zilveren achtergrond voor Leggenda - en Trident-borduursel op de hoofdsteun samen met de woorden "Icona" of "Leggenda", afhankelijk van het model.

Op de hoes boven de krachtige Nettuno-motor, een badge met de tekst "ICONA. UNA DI 20" of "LEGGENDA. UNA DI 20".

Het interieur van de twee auto's is ook voorzien van het geavanceerde Sonus faber-geluidssysteem. Andere kenmerken die beide versies gemeen hebben, zijn het koolstofvezel interieurpakket, elektronisch sperdifferentieel (E-LSD), ophangingslifter, blind stop- en achterkruispadsystemen en ten slotte matten voorin en in de kofferbak.

De MC20 Icona en MC20 Leggenda vieren de 20e verjaardag van het begin van een gouden tijdperk voor de Trident op het circuit, met de legendarische MC12 GT1: tussen 2004 en 2010 behaalde hij 27 overwinningen in de FIA ​​GT Championships, drie keer een vermelding op de erelijst van de 24 uur van Spa, en won hij zes teamkampioenschappen met Vitaphone Racing en vijf coureurskampioenschappen - waaronder twee FIA ​​GT1 World Championships - en twee constructeurskampioenschappen voor Maserati.

In 2004 gaf de MC12 Stradale een impuls aan Maserati's race-enthousiasme: ontworpen door Giorgetto Giugiaro, met zijn van Ferrari afkomstige 12-cilindermotor (MC staat voor "Maserati Corse", 12 verwijst naar de V12) is het nog steeds de snelste productieauto die Maserati ooit heeft geproduceerd - de topsnelheid was 330 km/u met een acceleratie van 0 naar 100 in 3,8 seconden.
Er zijn er maar 50 van gemaakt.

Tegenwoordig wordt het verhaal van die triomfen en van een auto die Maserati's sportieve geest en zijn DNA dat toegewijd is aan uitmuntendheid belichaamt, weerspiegeld in de MC20 Icona en MC20 Leggenda, alsof het een overdracht van het stokje tussen vader en zoon vertegenwoordigt.

VOOR MEER INFORMATIE:


MASERATI
Maria Conti – Chief Communication Officer Maserati – maria.conti@maserati.com
Mario Panzarino – Global Lifestyle Communication Manager – mario.panzarino@maserati.com