Maserati MC20-GT2 gaat het circuit op voor zijn eerste proefritten.

Modena, Italië – 7 maart 2023 – Maserati is terug!
De Autodromo Varano de' Melegari was het decor voor het circuitdebuut van de high-performance GT2, de auto die de terugkeer van het Huis van de Drietand naar de racerij belichaamt. De shakedown op het circuit van Parma is de voorbode van een reeks evenementen die de aanloop vormen naar de officiële onthulling van de auto eind juni in België, tijdens de 24 Uur van Spa.

Maserati is klaar om de herinneringen aan de opwindende GT-kampioenschappen nieuw leven in te blazen, met een hongerige nieuwe auto die is ontworpen om de heldendaden van zijn voorloper, de glorieuze en zegevierende MC12, op te roepen.
De geschiedenis van de Trident in de autosport is een verhaal van successen van bijna een eeuw, van een uniek en onderscheidend DNA, en van een passie die nieuw leven wordt ingeblazen door de link van het merk met de krachtige erfenis uit het verleden en zijn drang naar de toekomst, waarin racen een essentieel onderdeel.

Maserati GT2 is snelheid, elegantie, stijl en innovatie incarnatie. Een auto die is ontworpen om een meesterwerk van prestaties te zijn: buitengewoon en adembenemend tussen de stoepranden, gemaakt om de terugkeer van Maserati op de circuits te vieren. Een nieuw hoofdstuk begon eind 2022 met de aankondiging van zijn deelname aan het ABB FIA Formule E Wereldkampioenschap 2023, aangevuld met zijn opname in de GT2 European Series, als onderdeel van de strategie die is ontwikkeld om de Trident weer op het goede spoor te krijgen.

De Maserati GT2 is bedacht en ontworpen door ingenieurs van Maserati in samenwerking met het Centro Stile Maserati om de typische esthetische kwaliteitsnormen van het merk te waarborgen. De Maserati GT2 erft de buitengewone 463kW/630CV Nettuno V6-motor van de Maserati MC20, waarmee hij naar een hoger niveau wordt getild.

De meest aansprekende technische specificaties zijn onder meer de volledig nieuwe gepatenteerde MTC-technologie (Maserati Twin Combustion) op basis van F1-motoren, de ultralichte centrale monocoque van koolstofvezel – een uitstekende oplossing voor een goede verhouding tussen gewicht en vermogen – en de lichtgewicht carrosserie van volledig composiet , waar de aerodynamische kenmerken tot het uiterste worden benut om de verticale belasting te verbeteren, maar tegelijkertijd de beste efficiëntie op het gebied van luchtweerstand te garanderen. Er is veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van de juiste balans van de aerodynamische belasting, terwijl de onderkant speciaal is ontwikkeld om optimaal te werken in synergie met de frontsplitter en achtervleugel (verstelbaar); het heeft een verwijderbare carrosserie met snelsluiting voor optimale vervanging van componenten; het chassis kenmerkt zich door een hoge torsie- en buigstijfheid.

De stuurbekrachtiging is volledig elektrisch. Alle ophangingscomponenten van de auto zijn specifieke racecomponenten - er zullen verstelbare schokdempers en verstelbare stabilisatorstangen voor en achter zijn. Zo ook de elektronica. De sequentiële raceversnellingsbak met 6 versnellingen en de schakelpeddels aan het stuur met elektrische roterende versnellingspookactuator roepen adrenaline-aangedreven emoties op.

Het koolstofvezeldashboard en het in het dashboard geïntegreerde 10-inch display resulteren in een futuristische, intuïtieve cabine, aangevuld in de carrosserie met de Maserati Corse-specifieke lak- en kleurstellingoptie (Blu Infinito).

Een juweel van mechanica en engineering, het speerpunt van innovatieve technische oplossingen, met futuristische, minimalistische en sculpturale interieurs die verwijzen naar de extreme lijnen van het koetswerk, de Maserati GT2 is opgedragen aan de raceteams en gentleman-coureurs die zullen deelnemen aan de GT2 Kampioenschappen.

De Trident eenzitter met beklede wielen is het resultaat van een winnende synergie tussen mannen en vrouwen van Maserati en het avant-gardistische ontwerp en de stijl die de creaties van het Italiaanse merk altijd hebben gekenmerkt, aangevuld met zijn onmiskenbare flair van luxe, zelfs wanneer de weg wordt een spoor. De felle GT2 maakt zich daarom op om nieuwe horizonten te verkennen, om de racetoekomst van Maserati in de autosport te consolideren en te definiëren.

Andrea Bertolini, testrijder van Maserati, merkte op: “De eerste paar dagen zijn altijd vrij uniek, zeker voor mij toen ik het geluk had om Maserati naar succes te brengen bij de GT1 Wereldkampioenschappen, waar ik vier titels won. We staan nu op het punt om weer op het goede spoor te komen met alweer een prachtige auto. We hebben veel proefritten gemaakt en de eerste feedback is positief. Het was heel spannend om weer achter het stuur van een GT te kruipen en ik zag dat alle betrokkenen erg enthousiast en gemotiveerd waren. We hebben ons gericht op het ontwikkelen van een product dat niet alleen opgewassen is tegen zijn concurrenten, maar ook een ideale auto is voor onze herenrijders op het gebied van wegligging, comfort en prestaties. We willen dat ze een uniek gevoel ervaren in deze auto. Met de inzet van een fantastisch team hebben we de afgelopen maanden intensief in de simulator gewerkt. Ik wil ze graag bedanken, en het meest positieve aspect is dat we deze eerste paar dagen volgen, we maken het allemaal in de allerbeste mate waar. We hebben een intense reeks testdagen voor de boeg, om ons klaar te stomen voor de terugkeer

VOOR MEER INFORMATIE:

MASERATI
Maria Conti – Chief Communication Officer Maserati – maria.conti@maserati.com