Maserati test een MC20-prototype op de wegen van 's werelds oudste race - Targa Florio

Op 23 mei 1940 vierde Maserati vier fantastische overwinningen op rij op de Targa Florio. In feite was een auto van House of Trident voor het vierde opeenvolgende jaar de eerste over de finishlijn van de prestigieuze Siciliaanse race. De coureur die zijn naam op het bord van de winnaars plaatste, was Luigi (Gigi) Villoresi, aan het stuur van de Maserati Tipo 4CL.

Modena, 22 mei 2020 -


Op 23 mei 1940 vierde Maserati vier fantastische overwinningen op rij op de Targa Florio. In feite was een auto van House of Trident voor het vierde opeenvolgende jaar de eerste over de finishlijn van de prestigieuze Siciliaanse race. De coureur die zijn naam op het bord van de winnaars plaatste, was Luigi (Gigi) Villoresi, aan het stuur van de Maserati Tipo 4CL.

Om de 80ste verjaardag van deze historische overwinning te vieren, ging Maserati terug naar Siciliƫ met een MC20-prototype en reed het over enkele van de wegen waar de geschiedenis van de Targa Florio was geschreven, zoals het stuk waar de beroemde Floriopoli staat.


De ontwikkeling van de nieuwe supercar gaat dus door met tests in verschillende gebruiksomstandigheden, met als doel gegevens en informatie te verzamelen voor de uiteindelijke fijnafstemming.


Na de eerste batch tests uitgevoerd met de dynamische simulator in het Maserati Innovation Lab in Modena, is het nu tijd voor proefritten op de weg en op het circuit.

De MC20 markeert het begin van een nieuw tijdperk voor het Italiaanse merk, zowel qua stijl als qua technologie; het is ook de eerste auto die de nieuwe motor gebruikt, boordevol innovatieve technologische inhoud, ontwikkeld en gebouwd door Maserati in eigen huis.


Met de nieuwe MC20, die in september wordt gelanceerd, wil de in Modena gevestigde fabrikant zijn sportieve kwaliteiten onderstrepen en terugkeren naar een leidende rol op de racecircuits, na het laatste wereldkampioenschap dat in 2010 werd gewonnen met een andere buitengewone auto, de MC12 .


De 4CL


Deze single-seater werd in 1939 gemaakt en was het geesteskind van Ernesto Maserati, de jongste van de oprichters van de Maserati, die een auto wilde ontwerpen die competitief zou zijn in de "Voiturette" -klasse racen. De 4CL, met een cilinderinhoud van 1491 cc, werd gebouwd op het chassis van de 6CM, maar met een nieuwe viercilindermotor met vier kleppen per cilinder, de eerste in de geschiedenis van Maserati. Het was voor die tijd een uiterst geavanceerde motor, met "vierkante" interne afmetingen van 78 x 78 mm, die met behulp van een volumetrische turbocompressor 220 pk bij 8000 tpm ontwikkelde.


Tijdens het racedebuut van de auto in Tripoli, tijdens de Libische Grand Prix van 1939, behaalde Gigi Villoresi de pole position met de aerodynamische versie van de 4CL. De eerste overwinning kwam twee Grand Prix later, in Napels, toen hij werd aangestuurd door de Engelsman John Peter Wakefield, die vervolgens nog twee overwinningen behaalde in Frankrijk, bij de GP's Picardie en Albi.


In de tweede helft van de jaren dertig werd de Targa Florio gehouden in Palermo op een circuit ontworpen in het Favorita Park, in totaal 40 ronden. De eerste die finishte was Gigi Villoresi, de favoriet voor de race, die ook nieuwe records vestigde voor de gemiddelde snelheid van de race (142,288 Km / h) en de rondetijd (147.201 Km / h). Ook Alberto Ascari nam deel aan die editie (de 31e), in zijn eerste raceseizoen en aan het stuur van een andere Maserati.


Villoresi won daarmee de laatste race in Italiƫ en Europa voor de Tweede Wereldoorlog, een resultaat dat de suprematie van de constructeur in Modena bevestigde.


In de naoorlogse periode zouden er meer overwinningen komen. Aan het stuur van de 4CL won Villoresi zelf de Grote Prijs van Nice in april 1946, met meer overwinningen voor de Franse aas Raymond Sommer, de Engelse coureur Reg Parnell en de grote Tazio Nuvolari. Verdere overwinningen werden behaald in 1947 en in 1948 werd de 4CL vervangen door de 4CLT, met het nieuwe buisvormige chassis en inlaatsysteem met dubbeltraps turbocompressor.

Bron: www.media.maserati.com