Maserati Mexico, de 55e verjaardag van een puur Italiaans stijlicoon

Modena, 6 oktober 2021 – Op 6 oktober 1966 vond de opening plaats van de 53e editie van de "Mondial de l'automobile de Paris", waar de nieuwe Maserati Mexico - beschouwd als een van de beste Italiaanse GT-auto's aller tijden - zijn debuut maakte.

Modena, 6 oktober 2021 – Op 6 oktober 1966 vond de opening plaats van de 53e editie van de "Mondial de l'automobile de Paris", waar de nieuwe Maserati Mexico - beschouwd als een van de beste Italiaanse GT-auto's aller tijden - zijn debuut maakte. debuut.

De Mexico, ontworpen door Vignale, was een exquise auto met strakke en onberispelijke lijnen: het was een elegante 2+2 coupé in pure Maserati-stijl, maar met een krachtig sportief hart. In feite verborg hij onder de motorkap de wegversie van de racemotor afgeleid van de 450 S.

Het was het derde Maserati-model dat deze voortstuwing gebruikte, na de Quattroporte en de 5000 GT.

Onder de hypothesen over hoe deze auto werd genoemd als het Midden-Amerikaanse land, wordt gezegd dat een grote Mexicaanse klant een 5000 GT Allemano had gekocht die vroeger toebehoorde aan de Mexicaanse president Adolfo López Mateos in 1961, en deze naar Modena had gebracht om gerepareerd na een ongeval. Tijdens een bezoek aan de historische Viale Ciro Menotti-fabriek was de klant blijkbaar zo onder de indruk van het door Vignale ontworpen prototype dat hij er absoluut op stond het te kopen, tot het punt waarop de carrosserie werd overgebracht naar het chassis van zijn 5000 GT. Deze reeks toevalligheden zou hebben geleid tot de keuze voor de naam "Mexico" voor het toekomstige model.

Vanaf de lancering was de auto uitgerust met een 4,2 l V8 van 260 pk en een topsnelheid van 240 km/u en een 4,7 l V8 van 290 pk, die hem naar een topsnelheid van 255 km/u kon stuwen.

De Maserati Mexico maakte indruk met zowel stijl als uitrusting, die standaard lederen stoelen, elektrische ramen, houten dashboard, airconditioning en bekrachtigde, geventileerde schijfremmen vooraan omvatte. Automatische transmissie, stuurbekrachtiging en radio waren als optie leverbaar. Het interieur werd omschreven als 'een lounge in Italiaanse stijl', die de Italiaanse identiteit en het kenmerkende vakmanschap van Maserati uitdrukt.

Vandaag de dag, net als 55 jaar geleden, blijft Maserati iconische auto's bouwen die de geschiedenis van het autorijden vormgeven en maatstaven zetten voor het luxesegment. De Mexico vertegenwoordigde uitmuntendheid, design en kracht, waarden die nog steeds in alle Trident-modellen terug te vinden zijn.