- 3,8-liter V8-motor met 426 kW/580 pk nu ook voor de beide sportsedans
- Snelste ‘standaard’ productiemodellen van Maserati ooit; topsnelheid 326 km/u
- Nieuwe sportieve en agressieve topversies voor Ghibli en Quattroporte
- V8-motor: een primeur voor de Ghibli
Na het debuut van de Levante in Trofeo-trim in 2019, introduceert Maserati nu ook de Ghibli Trofeo en Quattroporte Trofeo, de absolute topmodellen op het gebied van luxe en performance. Net als de Levante Trofeo beschikken de Trofeo-versies van de Ghibli en Quattroporte over een 426 kW/580 pk en 730 Newtonmeter sterke 3,8-liter Twin-Turbo V8, waarmee dit de snelste serieproductiemodellen ooit in de historie van Maserati zijn.
De Maserati Quattroporte was als GTS al leverbaar met een achtcilinder krachtbron. Deze uitvoering maakt nu echter plaats voor de Trofeo, waarmee dit topmodel nu nog meer sportiviteit aan de dag legt. Voor de Ghibli is de V8-motor een heuse primeur; niet eerder had deze sportsedan zo’n krachtige motor tot zijn beschikking. Vanwege zijn compactere afmetingen wordt de Ghibli Trofeo nog dynamischer, sportiever en sneller dan de grotere Quattroporte limousine.
Vernieuwde Twin-Turbo V8
De Twin-Turbo V8 in de Ghibli en Quattroporte Trofeo is een vernieuwde versie van de krachtbron uit de Levante Trofeo, en is door Maserati Powertrain in samenwerking met Ferrari ontwikkeld. De 3.799cc achtcilinder met twee turbo’s levert 426 kW/580 pk bij 6.750 tpm en een meer dan indrukwekkend koppel van 730 Nm tussen 2.250 en 5.250 toeren per minuut. Bij zowel de Ghibli Trofeo als de Quattroporte Trofeo wordt al die power via een 8-traps ZF-automaat voor maximaal rijplezier uitsluitend naar de achterwielen gestuurd, in tegenstelling tot de Levante Trofeo, die de aandrijfkracht standaard over de vier wielen verdeelt. Net als diezelfde Levante krijgen ook de Ghibli en Quattroporte Trofeo het Integrated Vehicle Control (IVC) systeem, voor een superlatieve handling, extra actieve veiligheid en maximale rijdynamiek.
De prestaties van de Ghibli Trofeo en Quattroporte Trofeo sprekend zonder meer tot de verbeelding. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u vergt respectievelijk 4,3 en 4,5 seconden, terwijl beide modellen een topsnelheid van liefst 326 kilometer per uur op de klokken brengen.