Maserati: back to racing

Modena, 11 januari 2022 – Maserati kondigt vandaag de eerste stap in zijn autosportstrategie aan en zal in 2023 zijn debuut maken in het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap.

Met motorsport in zijn genen en geworteld in de geest van pure competitie, is Maserati het eerste Italiaanse merk dat deelneemt aan de Formule E. De terugkeer op het circuit hernieuwt de racegeest in Maserati's DNA.

De combinatie van Maserati's ongeëvenaarde race-erfgoed - een merk dat intrinsiek verbonden is met high-performance, en zijn innovatieve houding ten opzichte van elektrificatie - sluit perfect aan bij het ABB FIA Formula E World Championship, 's werelds eerste volledig elektrische motorsportserie op de weg.

Maserati's toewijding aan elektrische mobiliteit wordt aangedreven door een bliksemschicht van nieuwe energie, die nu versnelt om op topsnelheid te werken met Folgore, het volledige elektrische bereik. Alle nieuwe Maserati-modellen zullen ook beschikbaar zijn in 100% elektrische oplossingen, waaronder Maserati Grecale, Maserati GranTurismo en GranCabrio en de Maserati MC20 supersportwagen.

Het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap biedt Maserati een perfect platform om het ongekende race-erfgoed van het merk en Folgore te laten zien in een omgeving waar hoge prestaties en innovatie krachtig naast elkaar bestaan.

Maserati debuteert vanaf seizoen 9 op de grid met de nieuwe Gen3, de snelste, lichtste en krachtigste Formule E-racewagen ooit. De Gen3 is 's werelds meest efficiënte racewagen met een reeks toonaangevende ontwerp-, productie- en technologische innovaties.

Sinds de oprichting hebben de spectaculaire races van de Formule E in de straten van 's werelds meest iconische steden, waaronder New York, Monaco, Berlijn, Mexico-Stad, Londen en Rome ertoe geleid dat elektrische auto's die vandaag de dag over de hele wereld worden geëxporteerd, met elke lading verder gaan door een hogere energie-efficiëntie , verbeteringen in het batterijbereik en vooruitgang in de ontwikkeling van de aandrijflijn.

Davide Grasso, CEO van Maserati: “We zijn erg trots om terug te zijn waar we thuishoren als hoofdrolspelers in de racewereld. We worden gedreven door passie en innovatief van aard. We hebben een lange geschiedenis van uitmuntendheid in competitie van wereldklasse en we zijn klaar om de prestaties in de toekomst te stimuleren." Grasso vervolgt: “In de race voor meer prestaties, luxe en innovatie is Folgore onweerstaanbaar en het is de puurste uitdrukking van Maserati. Daarom hebben we besloten om terug te gaan naar het racen in het FIA Formula E Wereldkampioenschap, onze klanten te ontmoeten in de stadscentra van de wereld en de Trident vooruit te helpen naar de toekomst.”

Jean-Marc Finot, Senior VP, STELLANTIS Motorsport, voegde toe: “Het is een groot genoegen voor STELLANTIS Motorsport om een ​​rol te spelen bij het terugbrengen van Maserati in de race. Naast dit stukje geschiedenis zal Maserati Formula E ons technologisch laboratorium zijn om de ontwikkeling van hoogefficiënte elektrische aandrijflijnen en intelligente software voor onze wegsportwagens te versnellen. De Formule E is hiervoor het perfecte kampioenschap en we zijn erg trots dat we het eerste Italiaanse merk zijn dat meedoet.”

Alejandro Agag, oprichter en voorzitter van de Formule E, zei: “We zijn er trots op Maserati te verwelkomen in hun nieuwe thuis in de autosport van wereldklasse. Het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap is het toppunt van elektrisch racen. Het biedt de perfecte omgeving voor de meest dynamische en innovatieve high-performance automerken om naast hun sportieve ambities ook hun technologische capaciteiten te laten zien.”

Mohammed Ben Sulayem, FIA-president: “Ik ben verheugd Maserati te mogen verwelkomen in de Formule E voor seizoen 9. Dat zo'n iconische fabrikant met een enorm trotse en succesvolle geschiedenis in de autosport zijn toewijding aan de serie betuigt, getuigt van het overweldigende vertrouwen in de toekomst van het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap terwijl we ons voorbereiden om het volgende tijdperk in te luiden. De nieuwe Gen3 eenzitter zal het toppunt van duurzaamheid, technologie en prestaties vertegenwoordigen.”

Maserati werd op het circuit geboren uit durf, eerst van de Maserati-broers, daarna van zijn coureurs.

Het racedebuut was 96 jaar geleden. De eerste racewagen met het Trident-logo op de motorkap was de Tipo 26, die in 1926 debuteerde op de Targa Florio en de eerste plaats won in de klasse tot 1,5 L, met Alfieri Maserati aan het stuur.

Eenendertig jaar later won Juan Manuel Fangio het F1 Wereldkampioenschap met Maserati in 1957.
De laatste keer dat Maserati in een eenzitter werd gezien, was met Maria Teresa De Filippis, de eerste vrouw die zich kwalificeerde voor een Formule 1 Grand Prix, aan boord van een 250F.

Zijn allerlaatste optreden in de racerij was met de ongekende MC12, die 22 races won (waaronder 3 overwinningen in de 24 Hours of Spa) en 14 kampioenschapstitels in de constructeurskampioenschappen, coureurskampioenschappen en teamkampioenschappen in de FIA ​​GT, vanaf 2004 tot 2010.

Racen is altijd de natuurlijke habitat van Maserati geweest. Zelfs nu, met zijn nieuwe tijdperk in de Formule E, begint Maserati bij zijn wortels terwijl hij aan zijn toekomst bouwt.

Het Formule E-netwerk van teams, fabrikanten, partners, omroepen en gaststeden is verenigd door een passie voor de sport en een geloof in het potentieel om duurzame menselijke vooruitgang te versnellen en een betere toekomst voor mens en planeet te creëren.

www.FIAFormulaE.com
Neem voor vragen over de Formule E-media contact op met - media@fiaformulae.com

VOOR MEER INFORMATIE:

MASERATI
Maria Conti – Chief Communication Officer Maserati – maria.conti@maserati.com
Davide Kluzer – Product Communication Responsible – davide.kluzer@maserati.com