75 jaar Gran Turismo, Maserati viert de A6 1500

Modena, 14 maart 2022 – Gran Turismo is een manier van leven: een type high-performance auto, geschikt voor lange afstanden en comfortabele reizen.

Het begon allemaal 75 jaar geleden met de Maserati A6 1500, een model met een revolutionaire geest, de voorloper van een autoklasse die nog nooit eerder was gezien. Het zou het autolandschap over de hele wereld en de opeenvolgende generaties Maserati-straatauto's gaan beïnvloeden.

In maart 1947 vond op de Autosalon van Genève de lancering plaats van de eerste Gran Turismo in de geschiedenis: de Tipo A6 (de naam ontleent aan het project), beter bekend als de A6 1500 Gran Turismo.

De Tipo A6, die enthousiast werd onthaald door professionals en het publiek, was de eerste stap in een verhaal waarin Maserati de technologie en het design heeft vernieuwd. Het merk is trouw gebleven aan zijn kenmerken van elegantie en hoge prestaties, alomtegenwoordig in elk model in het assortiment en wordt voortgezet in de volgende generatie van de GranTurismo, de eerste 100% elektrische auto van het merk Trident, die in 2023 op de markt komt.

De geschiedenis van de A6 1500 gaat terug tot zelfs vóór 1947.

Het gaat eigenlijk helemaal terug tot 1941 en het ontwerp van een sedan met een motor met vaste kop en dubbele nokkenas, die een nauwe afstammeling moest zijn van de 6CM's, mits natuurlijk herzien met Gran Turismo in gedachten. Het resultaat was een uitstekende motor met een maximum vermogen van 65 pk, met zijn enkele Weber 36DCR carburateur die de auto een topsnelheid van 150 km/u bezorgde.

Het project kreeg de naam A6, A voor 'Alfieri', 6 voor het aantal cilinders.

Het had ook onafhankelijke wielophanging vooraan, met oscillerende trapeziums en schroefveren, stijve balk met bladveren aan de achterkant, hydraulisch geregelde remmen en schijfwielen (op verzoek spaak), met een 3,5-inch kanaal, 16-inch in diameter en 5,50- 16 banden.

Het eerste model, bedoeld voor de Autosalon van Genève, werd in februari 1947 geproduceerd door het schadeherstelbedrijf Pininfarina, met de kenmerkende mechanisch bediende, intrekbare koplampen aan de binnenkant. De duidelijkste innovatie uit het verleden was echter het buisvormige chassis met componenten in cirkelvormige dwarsdoorsnede, om enkele van de meest modieuze trends van die tijd over te nemen.

Het waren niet alleen de intrekbare koplampen en het chassis die de aandacht van het publiek in Genève zouden trekken, maar ook het zonnedak van plexiglas en een motorkap die van beide kanten kon worden opgetild of verwijderd.

Doorklinkende complimenten en onderscheidingen leidden al snel tot de beslissing om groen licht te geven voor de productie, zij het met enkele wijzigingen ten opzichte van het prototype. Deze omvatten de restauratie van meer conventionele lampen, ingelijst in verchroomd. De Extra Lusso-versie had ook een nieuwe, modernere grille en grotere zijruiten.

De productie van de A6 1500 Gran Turismo ging door tot 1950, met een cosmetische update in 1948. Pininfarina zou ook verdere wijzigingen aan de carrosserie aanbrengen: de reliëfafwerking werd verwijderd van de voorspatborden en er werden twee achterstoelen toegevoegd aan de cabine.

Ondanks het relatief beperkte aantal geproduceerde exemplaren, 58 in 4 jaar tijd, was de A6 1500 een mijlpaal in de geschiedenis van Maserati. Op dat moment begon het merk zich te vestigen als producent van op maat gemaakte, hoogwaardige straatauto's, met sport in zijn DNA. De glorieuze door Pininfarina ontworpen carrosserie zou vervolgens de volgende generaties Maserati-auto's inspireren: een eersteklas, tijdloos ontwerp dat tot op de dag van vandaag in het huidige assortiment blijft weerklinken en het merk naar de toekomst zal brengen. Terwijl de A6 1500 het begin vertegenwoordigde van het Maserati-epos van straatauto's, zoals het doorgeven van het stokje, markeert de nieuwe GranTurismo de intrede van het merk in de wereld van Full-Electric met Folgore, en zal hij de lont van een nieuwe, innovatieve energie aansteken.

VOOR MEER INFORMATIE:

MASERATI
Maria Conti – Chief Communication Officer Maserati – maria.conti@maserati.com
Davide Kluzer – Product Communication Responsible – davide.kluzer@maserati.com