Maserati's eerste overwinning in een éénzitter sinds 1957

Maximilian Günther van Maserati MSG Racing behaalde een dominante overwinning in de straten van Jakarta

Maserati MSG Racing en Maximilian Günther reden een triomfantelijke tweede race tijdens de E-Prix van Jakarta in 2023 en behaalden hun eerste overwinning in het negende seizoen van de Formule E.

The Race In Numbers

Edoardo Mortara
FP3 -- P3
Qualifying Two - P4 (1:08.443, Semi-Final Two)
Race Two - P8
Fastest Lap - 1:10.735
Championship Position - P18 (17 points)

Maximilian Günther
FP3 -- P1
Qualifying Two - P1(1:07.753, Final)
Race Two - P1
Fastest Lap - 1:09.621
Championship Position - P7 (70 points)

Maserati MSG Racing
Championship Position - P6 (87 points)

De overwinning, die de derde top drie-finish van het team in 2023 markeerde, betekende de eerste overwinning van het merk Maserati in een eenzitter in het Wereldkampioenschap sinds de overwinning van Juan Manuel Fangio in de Duitse Grand Prix van 1957.

Max, die vanaf pole position startte en als derde eindigde in Race One, herhaalde zijn heldendaden op zondag en bleef voorop lopen door het tempo te bepalen in de laatste oefensessie van het weekend.

Door bovenaan de kwalificatie van groep B te komen en een Maserati MSG Racing 1-2 te leiden, ging Max samen met teamgenoot Edoardo Mortara door naar de duelfase en ging hij vechten voor een tweede pole position.

Het duo versloeg Pascal Wehrlein en Stoffel Vandoorne in de kwartfinales en nam het in de voorlaatste etappe tegen elkaar op, hoewel Max Edo in de onderlinge strijd net voorging.

In de Finale nam de jonge Duitser het op tegen Andretti's Jake Dennis, maar hij was meer dan een halve seconde sneller dan de Brit om de tweede pole van zijn Formule E-carrière en drie bonuspunten veilig te stellen.

Bij het rijden over een langere afstand van 38 ronden, in vergelijking met de 36 ronden tellende affaire van zaterdag, speelden energiebeheer en -behoud een sleutelfactor in Race Two en bepaalden ze de eerste helft van de E-Prix.

Door een sterke ontsnapping veilig te stellen, behield Max zijn voorsprong in de eerste ronde, terwijl Edo, nadat hij als vierde op de grid was gestart, in de eerste bocht terrein verloor en als zesde tevoorschijn kwam.

Max leidde de eerste vier ronden en nam als derde deel aan de race na het activeren van de aanvalsmodus, maar naarmate de openingsstrategiefase zich ontvouwde, behaalde hij een netto tweede plaats om het voordeel van de slipstream te benutten.

Dennis, die vanaf ronde zes de leiding had, activeerde zijn laatste aanvalsmodus in ronde 15, waardoor Max als eerste kon heroveren en de cruciale kans bood om gespaarde energie te gebruiken om een gat te slaan.

Door een voordeel te behalen, activeerde Max een ronde later zijn laatste aanvalsmodus, zonder baanpositie op te offeren aan Dennis, en heroverde hij zijn plaats aan de leiding door Mitch Evans in ronde 20 te passeren.

Met een vrije baan voor de boeg bouwde de 25-jarige voort op zijn bestaande voorsprong om met bijna drie seconden te winnen, waarmee hij een dominant weekend op de baan voltooide.

Edo, die tijdens Race Two om het podium vocht, verloor tijd nadat hij zijn eerste Attack Mode-activering had gemist en wat remproblemen had, maar herstelde zich naar de achtste plaats om opnieuw een dubbele puntenfinish te behalen.

Met 87 punten op het bord staat Maserati MSG Racing op de zesde plaats in het World Teams' Championship, waarmee het McLaren en Nissan in het klassement inhaalt.

De 2023-campagne van de Formule E wordt op 24 juni hervat voor de inaugurele Portland E-Prix.


VOOR MEER INFORMATIE:

MASERATI
Maria Conti – Chief Communication Officer Maserati – maria.conti@maserati.com