New Maserati GranTurismo

Modena, Italië – 3 oktober 2022 – Een van de iconen van het merk is terug: Maserati presenteert de nieuwe GranTurismo, een nieuw hoofdstuk in een verhaal dat 75 jaar geleden begon met de Maserati A6 1500.

De GranTurismo-coupé combineert de hoge prestaties die typisch zijn voor een sportwagen en het comfort dat geschikt is voor lange afstanden, met zowel een krachtige verbrandingsmotor als met de meest innovatieve 100 procent batterij-elektrische oplossingen. Het vertegenwoordigt een belangrijke maatstaf en belichaamt het concept van "The Others Just Travel". Dit model neemt het Huis van de Drietand mee naar de toekomst: het is de eerste auto in de geschiedenis van het merk die een 100 procent elektrische aandrijflijn toepast.

Vanuit esthetisch oogpunt vertegenwoordigt het ontwerp van de GranTurismo een ideale balans tussen schoonheid en functionaliteit, zonder opschepperij. Met onmiskenbaar unieke en onmiddellijk herkenbare lijnen: een pure vorm die geschikt is om de beste mechanica in zijn klasse te dekken, met de nadruk op de puurheid van zijn vormen en verfijnde ontwerpelementen.

De klassieke proporties van de auto's van het merk zijn behouden, met de lange motorkap en de centrale carrosserie doorsneden door de vier spatborden. Omgekeerd daalt de daklijn dynamisch om de ronding van de pilaar met het iconische Trident-logo te benadrukken.

De GranTurismo, ontwikkeld in het Maserati Innovation Lab en geproduceerd in het Mirafiori-productiecentrum in Turijn, is 100 procent gemaakt in Italië en belichaamt "Italiaanse luxeprestaties", een concept dat typerend is voor alle Maserati-modellen.

De nieuwe coupé is uitgerust met de revolutionaire V-6 Nettuno-motor, verkrijgbaar in twee versies: de Modena, met de 490 pk sterke 3,0-liter V-6 Nettuno Twin Turbo; de high-performance Trofeo-versie, gebaseerd op dezelfde motor, maar opgewaardeerd tot een maximaal vermogen van 550 pk.

Als alternatief gebruikt de GranTurismo Folgore een 100 procent elektrische, op batterijen gebaseerde aandrijflijn. Het Folgore-systeem is gebaseerd op 800 volt-technologie en is ontwikkeld met geavanceerde technische oplossingen die zijn afgeleid van de Formule E. Het biedt uitstekende prestaties, mogelijk gemaakt door de drie krachtige permanente magneetmotoren van 300 kW.

De batterij heeft een nominale capaciteit van 92,5 kWh en een ontlaadcapaciteit van 560 kW, om continu zo'n 760 pk naar de wielen te sturen. De specifieke set-up en innovatieve lay-out van de batterij resulteren in een beheersing van de voertuighoogte tot 1.353 mm, zonder afbreuk te doen aan het sportieve karakter. De vorm van het batterijpakket, bekend als een 'T-bone', maakt deel uit van Maserati's 'zerocompromis'-benadering en vermijdt het plaatsen van de batterijmodules onder de stoelen, voornamelijk door ze rond de centrale tunnel te verplaatsen en daarom de H- van de auto aanzienlijk te verlagen. punt.

Op het gebied van technische architectuur is het nieuwe model het resultaat van een innovatief project dat veel gebruik maakt van lichtgewicht materialen zoals aluminium en magnesium, samen met hoogwaardig staal. Een dergelijke multi-materiaalbenadering vereiste dat er nieuwe productieprocessen werden gecreëerd, wat resulteerde in de beste gewichtsniveaus in zijn klasse.
Deze aanpak is gekoppeld aan de nieuwe Atlantis High elektrische/elektronische architectuur, gebaseerd op canFD-berichten die worden verzonden met snelheden tot 2 ms. Het systeem wordt ook geleverd met geavanceerde cyberbeveiliging van niveau 5 en flash-over-the-air-functies. Het steunpunt is de Vehicle Domain Control Module (VDCM)-mastercontroller, een project dat voor 100 procent eigendom is van Maserati en bestaat uit de software die 360°-controle biedt van alle belangrijke autosystemen, voor de beste rijervaring onder alle omstandigheden.

In het interieur is het moderne interieur van de Maserati GranTurismo uitgerust met innovatieve systemen, waaronder het Maserati Intelligent Assistant (MIA) multimediasysteem, het nieuwste infotainment, een comfortdisplay dat de belangrijkste functies samenbrengt in een geïntegreerde touchscreen-interface, een digitale klok en het Heads-up Display (verkrijgbaar als optie).

De GranTurismo biedt ook een 'allround geluidservaring', gegarandeerd door het iconische kenmerkende geluid van de Maserati-motor, zelfs in de elektrische versie, dankzij innovatief werk van ingenieurs van het Maserati Innovation Lab. De geluidservaring wordt compleet gemaakt door het meeslepende Sonus faber 3D-geluidssysteem. Het audiosysteem is ontworpen en gemaakt door Italiaanse vakmensen op het gebied van geluid en biedt twee aanpassingsniveaus, met maximaal 19 luidsprekers en 3D-geluid met een output van maximaal 1.195 W, voor scherptediepte en een werkelijk unieke ronding van geluid.*

Bij de lancering is de GranTurismo ook beschikbaar in de PrimaSerie 75th Anniversary Launch Edition, een gelimiteerde serie met exclusieve inhoud en gewijd aan het recente 75-jarig jubileum.

Sportiviteit, luxe en comfort: door zich vanaf de vroegste ontwikkelingsfasen te concentreren op de wensen van de klant, stelt de nieuwe GranTurismo Maserati in staat om de onmogelijke vergelijking op te lossen om sportprestaties te combineren met comfort dat geschikt is voor lange afstanden, zowel met krachtige verbrandingsmotoren als met de meest innovatieve 100 procent elektrische oplossingen. Het vertegenwoordigt een nieuwe maatstaf in het segment.

*Sound system as standard: 14 speakers, 860-watt output. Optional sound system: 19 speakers, 1,195-watt output.

VOOR MEER INFORMATIE:

MASERATI
Maria Conti – Chief Communication Officer Maserati – maria.conti@maserati.com
Davide Kluzer – Product Communication Responsible – davide.kluzer@maserati.com