22 oktober 2016

Maserati geeft voorrang aan opvolger GranTurismo

De Maserati GranTurismo en Grancabrio krijgen nog voor 2020 een opvolger, terwijl de compactere coupé over vier jaar pas gelanceerd wordt.
Zoveel is inmiddels duidelijk volgens het Britse tijdschrift Autocar.
Zij spraken EMEA chef van Maserati Giulio Pastore die hen verteld dat de grote GT’s eerst aan de beurt zijn.
Voor Maserati zijn dit belangrijke modellen.
Daarmee impliceert Pastore dat lichtere sportwagens die geen volwaardige 2+2 zijn, vooral bij andere merken passen zoals Ferrari en Alfa Romeo en dat het bij Maserati geen prioriteit heeft.
Het modulaire platform is bovendien nog in ontwikkeling en zal waarschijnlijk debuteren als basis van de volgende generatie Ferrari California.

De Alfieri was dus hoe mooi ook, vooral een voorlopige stijloefening,
die pas tegen 2018 opnieuw op de tekentafel komt te liggen.
Het model wordt wél het symbool van Maserati’s vooruitgang,
want uiteindelijk zal deze coupé ook als elektrische auto het levenslicht zien.

Bron: https://www.autoedizione.nl/maserati-geeft-voorrang-aan-opvolger-granturismo/

6 augustus 2016

Maserati Levante trekt Duitse klant

Maserati Duitsland heeft in juli 41% meer auto’s verkocht het afgelopen jaar dan. De Duitse klant staart zich dus niet blind op het ‘eigen’ product als het om luxe SUV’s gaat en neemt goede alternatieven serieus.
En de in Turijn geproduceerde (foto) Levante is goed, wat ook blijkt uit de eerste bevindingen van pers en publiek. We zien het ook terug in de groeicijfers op de Italiaanse markt met +5% in juli en +2% vanaf januari gezien dankzij 981 verkochte eenheden op eigen bodem.

In Europa werd er in juli een +6% genoteerd. In sterke mate te danken aan de SUV van het merk met de drietand, aangezien de Ghibli en de Quattroporte het over het algemeen wat rustiger aan doen.
Toch zien we in het Verenigd Koninkrijk dat de sedans van Maserati het prima doen met een +25% in juli. De Levante moet daar nog debuteren. In totaal zijn er vanaf januari 4660 Maserati’s op ons continent verkocht.

Bron: 
https://www.autoedizione.nl/maserati-levante-trekt-duitse-klant/

13 juni 2016

Maserati toont update Quattroporte

Na drie jaar is het voor Italië’s grootste, de Maserati Quattroporte, tijd voor een kleine update. 

Het smaakvolle vlaggenschip uit Modena -correctie Turijn- is dankzij de aanpassingen weer van deze tijd 

en past bovendien ook qua vormgeving weer beter in het gamma dat onlangs is versterkt met de belangrijke Levante SUV. 

De update is vooral te herkennen aan het design van de grille aan de voorzijde dat dus aansluit 

op de eerder genoemde nieuwkomer en de al in 2014 getoonde concept Alfieri. 

Vanaf juni levert de dealer dit vernieuwde model. 

De zesde generatie Quattroporte is volgens FCA inmiddels circa 24.000 keer verkocht op 72 verschillende markten.

Hertekende bumpers vormen een geheel met de grille aan de voorzijde en aan de achterzijde valt op dat de bumper 

wat lager doorloopt ter vervanging van het zwarte kunststof van voorheen. 

De Quattroporte heeft hierdoor al met al wat meer body gekregen. 

Ook twee nieuwe chromen strips aan de voorkant dragen hier aan bij. 

Aan de zijkant zijn de skirts aangepast en ook de zijspiegels schijnen vanwege vernieuwde techniek iets te zijn veranderd. 

De QP is nu wat ‘dikker’. De koplamp-units zijn zoals verwacht niet aangeraakt wat volgens ons een louter economische reden heeft, 

gezien verdere aanpassingen qua stijl. Wellicht iets voor de volgende generatie, aangezien we verwachten dat het vlaggenschip 

van het merk met drietand binnen een paar jaar verder zal evolueren. 

Tussen de luchtinlaat en de radiator is een zogenaamde elektronische ‘Air Shutter’ toegevoegd 

voor een optimale temperatuurregeling van de vloeistoffen in de motor. 

Ook wordt hierdoor, samen met de hertekende bumpers, geleiders en een vlakkere bodem, de aerodynamica met 10% verbeterd. 

De optische aanpassingen aan de buitenzijde zijn dus tevens functioneel.

 

Binnenin valt uiteraard de nieuwe middenconsole op met dominant 8,4 inch beeldscherm. 

Dit komt de smaakvolle basis van het oorspronkelijke ontwerp misschien niet echt ten goede, 

maar we leven nu eenmaal in een tijd dat de behoefte van de klant vele malen belangrijker is dan het idee achter een ontwerp 

en het merk-DNA. De centrale tunnel met ronde bedieningsknop en het ontwerp van de klimaatbeheersing is ook nieuw 

en lijkt op die van de Levante. Technisch is ook onderhuids het een en ander vernieuwd. 

Dit geldt voor zaken als Adaptive Cruise Control met Stop&Go, Lane Departure Warning, 

Forward Collision Warning met Advanced Brake Assist en Automated Emergency Braking. 

Optioneel is ook een nieuwe achteruitrijcamera met Surround View. 

De klimaatbeheersing is ook veel comfortabeler nu dankzij AQS (Air Quality Sensor) dat geen luchtjes en deeltjes toelaat. 

Nieuw zijn de edities GranLusso en GranSport die ook aan de buitenzijde van elkaar verschillen. 

Deze namen behoeven geen uitleg en de aanduiding voor de meest sportieve uitrusting klinkt liefhebbers uiteraard bekend in de oren. 

Dankzij deze edities, hebben de variaties Quattroporte een nog sterker onderscheidend karakter. 

Op de achterzijde van de Quattroporte S Q4 staat voortaan aaneengesloten deze aanduiding (SQ4). 

Vermoedelijk om meer onderscheid te creëren met de Giulia Q4. 

Ermenegildo Zegna is verantwoordelijk voor het interieur van de Gran Lusso.

 

Motorisch gezien zijn er milde aanpassingen die de prestaties ten goede komen:

 

De 3,8 l V8 benzine 530 pk, met een iets hogere top van 310 km/u.

De 3,0 l V6 benzine 410 pk,  met een iets hoger top van 286 km/u voor de Quattroporte S en S Q4.

De 3,0 l V6 benzine met 20 pk meer -voortaan 350 pk- en een hogere top van 270 km/u en een snellere sprint van 0-100 km/h (5,5 seconden)

De 3.0 l V6 diesel met iets hogere top van 252 km/u voor de 275 pk en 242 km/u voor de in Italië leverbare 250 pk.

Bron: https://www.autoedizione.nl/maserati-toont-update-quattroporte/

28 maart 2016

LEVANTE: EEN WIND UIT HET OOSTEN BEDOELD OM TE INSPIREREN

De Levante is een warme, Mediterrane wind die in een oogwenk kan veranderen van zacht in stormachtig. Met een uniek design en gebouwd om gehoord te worden maakt Maserati Levante een onvergetelijke indruk dankzij de ultieme combinatie van prestaties op de weg en terreincapaciteiten die u de vrijheid geven om uw ambities waar te maken. De Maserati van de SUVs staat er!

De Levante is een SUV als geen andere. Hij belichaamt de passie, gesofisticeerde engineering en exclusiviteit die typisch zijn voor elk voertuig dat tot op heden werd ontwikkeld en vervaardigd door Maserati in het hart van Italië, sinds de oprichting in 1914.

~100% sportwagen, 100% Maserati. Welke weg er ook voor u ligt, de Levante is er klaar voor. Hij kan de meest uitdagende terreinen en weersomstandigheden aan, om u daar te brengen waar u wil zijn en te doen wat u wil doen.

Als een golf die op vormgeving wachtte: de gestroomlijnde vormen van Levante omhelzen pure poëzie. Levante is veel meer dan een voorbeeld van Maserati’s schitterend auto-design. Hij wordt gekenmerkt door een toonaangevende aerodynamica met standaard actieve grill sluiters en luchtvering die het voertuig een buitengewoon lage luchtweerstandcoëfficiënt geven en optimale motorkoeling garanderen in alle rij-omstandigheden.

De Levante is een hedendaags symbool van de topengineering en het meester-vakmanschap van het bedrijf: de aangenaamste manier om van elk punt A naar elk punt B te geraken.

# # #

13 februari 2016

Teaser Levante

Maserati laat ons in spanning afwachten op de
komst van de Levante.

Inschrijven op hun nieuwsbrief kan je via de officiële
website van Maserati

26 januari 2016

Maserati Levante productierijp

De iets vertraagde SUV Maserati Levante is nu toch eindelijk klaar om van de band te rollen. Dat was officieel al een maand of 5 geleden de bedoeling. Hier zien we bij wat laatste koud weer tests de eerste plaatjes van het interieur van deze op het oog toch wel fraai gelijnde SUV. Niet Detroit zoals eerde de bedoeling was, maar Genève krijgt de primeur van de onthulling.

Marktcondities dwingen FCA ertoe, om het gamma van Maserati toch wat langzamer te verversen. Hoewel de verkoop in Europa gunstig verliep (+6,4%) in 2015, is vooral in de VS terrein verloren (-9,6%, 11.700 eenheden). Naast de nieuwe belangrijke SUV valt er een update te verwachten voor Ghibli en Quattroporte. Daarbij wordt het uiterlijk ook op milde wijze geretoucheerd en zijn er aanpassingen voor het interieur. 

De verkoopdoelstelling voor dit jaar is volgens Maserati-baas Harald Wester vastgesteld op 50.000 eenheden. En behoorlijke doelstelling, maar met de komst van de Levante is er heel wat mogelijk, aldus de CEO.

Bron: https://www.autoedizione.nl/maserati-levante-productierijp-en-update-voor-quattroporte/

#

17 december 2015

Maserti to compete in the 2016 GT4 Championships

The final round of the 2015 Trofeo World Series took place at Abu Dhabi’s Yas Marina circuit last weekend, bringing the sixth and final season in Maserati's single-make series to a close. This, however, will not be the end of Maserati's sporting activities: the GranTurismo MCs will be back on track in 2016 competing in the international GT4 series run by private teams

 

Over 20 cars across 10 different teams have confirmed their participation and the teams have already taken delivery of their cars and have begun to make the necessary modifications to bring them into line with the new category's regulations.


The return to the GT4 category comes after a debut season in the 2009 European GT4 championship and as a result of the positive feedback from three 'test races' in 2015, at Road America, Laguna Seca and Misano.
Next season, Maserati will be battling on two fronts: in the European GT4 Championships and the US Pirelli World Challenge

The modifications required for GT4 homologation concern the engine and aerodynamics. The car's overall technical make-up will remain unchanged: the 4700cc engine, electro-actuated transmission with paddle-shift commands and a kerb weight of 1410 kg will stay. The fitting of an air scoop will reduce the car's power output to 430 bhp from its current 488 bhp while a newly-designed rear spoiler and modified diffuser will bring the car's performance into line with that of the other GT4 cars.

The GranTurismo MCs final set up will be established during the official pre-championship Balance of Performance (BoP) tests where the GT4 SRO homologation standards will be completed.

Maserati will provide technical support and replacement parts for the private teams competing in the championship, using  the experience and knowledge built up over six years in the Maserati Trofeo Championship.

“The Pirelli World Challenge, and the new European GT4 series, is an excellent opportunity for Maserati and all those teams and clients who want to race with a marque steeped in character and history. The budget is accessible and the series highly competitive and professional,” said Roberto Bozzi, Sales & Marketing Motorsport Manager for Maserati.

Maserati will be tracking the performance of the teams competing in Europe and the USA and will shortly provide details for a special award for the best Maserati driver and team.

"It is an incentive and recognition for drivers and teams that will again lead Maserati's fight against top competition in the form of Porsche, Aston Martin and Chevrolet," said Roberto Bozzi.

Maserati GranTurismo MC GT4 on Youtube: https://youtu.be/ovJjr_Bp_0A

#

11 maart 2015

Opvolger Maserati GranTurismo in 2017

Er zijn een paar details naar buiten gekomen over de toekomstige Maserati GranTurismo. 

Vorig jaar werd reeds bekend dat de grote elegante GT van het merk met de drietand gewoon een opvolger zal krijgen en niet geschrapt zal worden.

Goed nieuws voor de fabriek in Modena waarschijnlijk (tenminste als Grugliasco niet gekozen zal worden), al zal het pas in 2017 zijn dat het topmodel zal worden vervangen. 

Maar Maserati heeft het dan ook druk zat met de aanstaande introductie van een SUV eind dit jaar en de compactere GT op basis van de concept Alfieri in 2016. 

Deze laatste is in Genève uitgeroepen tot mooiste concept trouwens en zal behalve met achterwielaandrijving ook met vierwielaandrijving op de markt verschijnen.

Dat geldt niet voor de opvolger van de GranTurismo, waarvan overigens geen open variant meer op de markt zal komen. 

Ook de toekomstige GT wordt de enige Maserati waar geen vierwielaangedreven versie van zal bestaan. 

Dat zegt Peter Danton van Maserati Europa in een interview, die verder weet te vertellen dat de volgende iets compacter zal zijn dan de huidige. Het wordt mogelijk formaatje Ghibli en met een indrukwekkende 3.8 V8 Biturbo van meer dan 550 pk. 

De veel compactere Alfieri zal intussen als coupé en spyder op de markt verschijnen en vooral met V6 turbomotoren worden uitgerust.

 

Bron: http://www.autoedizione.nl/opvolger-maserati-granturismo-in-2017

23 februari 2015

Maserati & Soldini

Een indrukwekkende 600-mijl offshore race rond 11 van de mooiste Caribische eilanden.

Soldini en zijn crew, zijn met hun Maserati VOR 70 gestart aan hun eerste uitdaging van 2015!

Meer info via: http://bit.ly/1a6uj1k

28 januari 2015

Maserati SUV Levante heeft sneeuwpret

Het is een nieuwe rage bij de exclusive merken Bentley en nu Maserati om een SUV te lanceren. Tijdens testen in Duitsland hebben wij de nieuwe Maserati Levante gespot in het sneeuwrijke Zweden. Het is een Mule dus veel is nog mogelijk.

De Levante wordt gebouwd op hetzelfde platform als de Ghibli en de Quattroporte maar het platform is aangepast voor het nieuwe off road model. Er gingen geruchten dat deze Levante gebouwd zou worden op het platform waar ook de Jeep Grand Cherokee op gebouwd is maar die geruchten gaan nu in de prullenbak.Ook de motoren zijn afkomstig van de Ghibli en de Quattroporte en wat we ook terugvinden in het Q4 (AWD) vierwielaandrijvingsysteem van Maserati. Deze body mule die we zien is nog van de Ghibli maar de wielkasten zijn al vergroot want de Levante wordt breder en natuurlijk hoger. Het extra gewicht op het dak is voor testwerkzaamheden maar ook om de vorm van de daklijn te bekijken.

 

Wij verwachten deze Maserati Levante SUV op de IAA Autosalon van Frankfurt in September 2015. Leveringen van dit model gaan dan direct in 2016 van start.

 

Bron: http://www.autoliefhebber.com/maserati-levante-heeft-sneeuwpret-p-3704.html

# # #

7 januari 2015

Maserati ziet verkoop in België met 452% stijgen

Als er één automerk is waar de champagnekurken met nieuwjaar geknald hebben, dan is het wel bij Maserati. Uit de officiële cijfers van Febiac blijkt dat de verkoop van het Italiaanse sportwagenmerk in ons land met maar liefst 452% gestegen is. Van 59 stuks in 2013 naar 326 voertuigen in 2014.

Waar de globale markt voor nieuwe voertuigen in België het afgelopen jaar licht gekrompen is, is dat bij Maserati net geëxplodeerd. Vroeger nog het kleine broertje van dat andere exclusieve Italiaanse merk Ferrari maar afgelopen jaar zijn de rollen volledig omgedraaid.

Sales- en marketingverantwoordelijke Laurent De Backer van Maserati is bijzonder tevreden: «Ik zit hier nu al een tijdje en dit hebben we nog nooit meegemaakt. Onze drie dealers verkochten tussen de 15 en 20 wagens per jaar, afgelopen jaar zaten ze allemaal rond de magische grens van 100 wagens, dat is du jamais vu.»

Diesel

De hoofdreden voor de stijging is het nieuwe model, de Ghibli (foto) die -en dat is ook nieuw- ook met een dieselmotor te verkrijgen is. De wagen is een stuk goedkoper hoewel dat natuurlijk relatief is. Basisprijs voor de wagen start bij 67.000 euro terwijl je vroeger 120.000 euro op tafel moest leggen om met een Maserati rond te rijden. Ook de belasting op inverkeersstelling en de voordelen van alle aard zijn maar een fractie van de vorige generatie wagens..

De Backer: «We slagen er in voor de grote groep van zelfstandigen en bedrijfsleiders een aantrekkelijk alternatief te zijn omdat we nu een wagen kunnen aanbieden die nog altijd voldoende exclusief is maar die ook kan dienen voor dagelijks gebruik.»

Ook voor dit jaar blijven d» ambities hoog. «Onze CEO wil de productie gevoelig opdrijven tot 55.000 wagens per jaar terwijl we een paar jaar geleden nog maar 7.000 wagens per jaar produceerden.»

Bron: http://nl.metrotime.be/2015/01/06/must-read/maserati-ziet-verkoop-in-belgie-met-452-stijgen/

22 december 2014

Buone Feste - Prettige feestdagen

Het Maserati club bestuur, Maseratisti Fiamminghi,

wenst u allen prettige feestdagen,
een voorspoedig, gezond en veilig op de weg 2015!!!

Met warme winter-groeten,

Steven, Gretel, Davy, Wim, Patrick H., Guido, Patrick D.

 


 

1 september 2014

ACG Maserati vanaf nu ook in Brussel

ACG Maserati heeft sinds 1 septembeACGr naast haar vestiging in Gent nu ook een nieuwe concessie op Evere Square 

en dat met een volledig nieuw team. De timing van de opening in Evere is perfect, 

want dit jaar viert Maserati haar 100ste verjaardag.

De opening van ACG Maserati Brussels zal dan ook volledig in het teken staan van de Maserati Centennial!

 

Maserati rolt momenteel een strategie uit om van 6.500 wagens in 2012 naar 50.000 wagens te groeien in 2015. 

Met de komst van de nieuwe Quattroporte en de Ghibli is Maserati bijzonder goed op weg om deze forse ambities waar te maken. 

In de nabije toekomst breidt het gamma nog uit, hetgeen zal leiden tot het succesvol realiseren van de groeistrategie. 

ACG Maserati groeide de afgelopen jaren onder leiding van general manager Mathias Goos bijzonder snel en gelooft sterk 

in de definitieve doorbraak van Maserati op de Belgische markt.

18 juli 2013

Het nieuwe oldtimerstatuut est arrivé

BRUSSEL – Na zeven jaar intens onderhandelen, haalt de BFOV haar slag thuis met het nieuwe oldtimerstatuut. Ingevolge de publicatie in het Belgisch Staatsblad van 26/06/2013, treedt dit nieuwe oldtimerstatuut in voege op 01/07/2013 en zullen liefhebbers veel vrijer kunnen genieten van hun geliefkoosde oldtimer. 

We wensen u een zonovergoten zomer toe en dit .... met het nieuwe oldtimerstatuut.

Aandachtig te lezen communiqué
Af te drukken tweetalig foldertje dat u dient te bewaren bij uw boorddocumenten
Tweetalige wettekst

 

Impact op de verzekeringscontracten - Opgelet!

a) voor diegenen die NIET VERZEKERD zijn via de BFOV

Ingevolge het nieuwe oldtimerstatuut zullen verschillende verzekeringsmaatschappijen hun polissen moeten aanpassen en zullen zij waarschijnlijk hun premies verhogen. We raden iedereen aan om hun polis na te kijken en eventueel te laten aanpassen voor 1 juli, want deze polissen namen meestal tekstueel de wettekst over die tot op heden van toepassing was.

Vergeet vooral niet dat u uw contract onmiddellijk kan opzeggen indien er een premieverhoging doorgevoerd wordt ZONDER VOORAFGAANDELIJK AKKOORD. Misschien de ideale gelegenheid om over te schakelen naar het contract van de BFOV.

b) voor diegenen die WEL VERZEKERD zijn via de BFOV en de makelaar MARSH

Er verandert totaal niets voor u, noch aan de voorwaarden, noch aan de premies! De beperkingen die nu voorzien worden door de wet zijn dezelfde beperkingen als deze sinds het ontstaan van ons verzekeringscontract.

We hebben net de kaap van 20.500 verzekerde voertuigen overschreden via onze verzekeringsmakelaar MARSH en we zijn op weg om een nog betere service te bieden aan onze oldtimerliefhebbers. 

Om onze voorwaarden en tarieven te raadplegen

 

De meest gestelde vragen

1. Wat met de straal van 25 km?

Gelet op het feit dat de oude wettekst vervangen werd door de nieuwe is er geen sprake meer van de straal van 25 km en valt deze beperking dus weg..

2. Mag ik met de O-plaat in het buitenland rijden?

Ja want de O-plaat is een gewone nummerplaat die geldig is in het buitenland.

3. Mag ik een aanhangwagen of caravan trekken met mijn oldtimer ingeschreven met een O-plaat?

Ja dit is toegelaten.

4. Wat is het sleepgewicht van mijn oldtimer?

Tot op heden werd er geen sleepgewicht toegekend voor oldtimers ingeschreven met een O-plaat. De BFOV heeft tijdens de onderhandelingen steeds gepleit om een sleepgewicht toe te kennen aan deze oldtimers teneinde onnodige discussies te vermijden. Een voorakkoord bestaat erin om een sleepgewicht toe te kennen hetzij via :

  • een bestaand PVG nummer
  • de eventuele vermelding ervan op een identificatieplaatje
  • het onderhouds- of handleidingboekje van het voertuig of zelfs aan de hand van aangetoonde documentatie
  • een formule die toegepast wordt door de GOCA op basis van artikel 21 van het KB 15.03.1968

Momenteel wordt er gewerkt aan een nieuwe instructie om dit sleepgewicht te bepalen. Van zodra deze instructie in voege zal treden zullen we u hieromtrent zeker tijdig informeren.

5. Is mijn trekhaak onderworpen aan een periodieke keuring zoals dit voorzien is voor moderne voertuigen?

Neen, de periodieke keuring is niet van toepassing, noch voor de oldtimer zelf, noch voor de trekhaak.

6. Erratum BFOV : Document 'Staat van het voertuig'

Tijdens onze communicatie van 26.06.2013, hebben we een flyer opgesteld die u kon afprinten om toe te voegen aan uw boorddocumenten.

Het puntje C op dit document maakte melding van het feit dat de oldtimers met een O-plaat een keuringsbewijs 'Staat van het voertuig genaamd' moesten bezitten. De meeste voertuigen ingeschreven met een O-plaat zijn sowieso in het bezit van dit document en dit wordt nu rechtstreeks afgeleverd bij elke nieuwe inschrijving.

Maar, tijdens de overschakeling naar de Europese nummerplaat hebben vele liefhebbers hun oude traditionele nummerplaat omgewisseld voor een Europese O-plaat en dit door middel van een administratieve procedure ZONDER dat de oldtimer een technische keuring moest ondergaan.

Tijdens onze overlegvergadering op donderdag 04.07.2013, werd de beslissing genomen dat deze liefhebbers zich niet naar de technische keuring moeten begeven, noch in het bezit hoeven te zijn van het document 'Staat van het voertuig'. Het feit dat de oldtimer een O-plaat bezit is voldoende om aan de ordediensten aan te tonen dat het voertuig vrijgesteld werd van een periodieke keuring.

We hebben intussen onze folder aangepast die u opnieuw kan afprinten via de volgende link: klik hier

Opgelet: in het magazine dat onderweg is werd de oude folder nog toegevoegd. We zullen een nieuwe drukken en meesturen met ons magazine van de maand augustus.

7. Wat mag de technische keuring controleren met het oog op het bekomen van een O-plaat?

De verschillende keuringsstations moeten de instructie toepassen van de FOD Mobiliteit en Vervoer. Er is een nieuwe instructie in de maak teneinde deze gelijk te schakelen met de nieuwe wetgeving en van zodra deze van toepassing is zullen we u hierover informeren.

ntussen blijft de volgende instructie van toepassing: klik hier

8. Attest 'Oldtimerverklaring'

We melden u dat de Oldtimerverklaring geen enkele waarde meer heeft gezien deze nog de oude wettekst weergeeft. U hoef deze verklaring dus niet meer mee te sturen met het roos aanvraagformulier tot inschrijving van een voertuig gezien deze voorzien wordt van de stempel 'Enkel Oldtimer'.

9. Hoe overschakelen van het gewone statuut naar het oldtimerstatuut?

Veranderen van statuut kan enkel door het voertuig aan te bieden aan de technische keuring en om alzo een herinschrijving aan te vragen als oldtimer. U ontvangt op de keuring een roos aanvraagformulier tot inschrijving van een voertuig dat u moet overhandigen aan de verzekeringsmakelaar. De verzekeringsmakelaar vraagt de nieuwe O-plaat aan die u door Bpost thuis of op een plaats naar keuze geleverd zal worden. U dient wel 30 EUR te betalen aan de postbode.

Het is raadzaam om deze wijziging aan te vragen tijdens de maand waarin u het voertuig op uw naam destijds heeft ingeschreven, dit om te vermijden dat u twee maal een forfaitaire verkeersbelasting zou moeten betalen. Bijvoorbeeld: het voertuig werd op uw naam ingeschreven op 15/09/2009, ga over tot de wijziging tijdens de maand september.

Er wordt geen bijzondere inverkeersbelasting (BIV) geheven gelet op het feit dat het om een herinschrijving gaat op naam van dezelfde titularis.

10. Mijn oldtimer is nog steeds voorzien van een traditionele nummerplaat (dus geen O-plaat). Ik heb nooit stappen ondernomen om deze om te wisselen naar een Europese O-plaat. Ik bezit al dan niet de toenmalige oldtimerverklaring. Ik ben niet meer naar de keuring geweest sinds x-aantal jaren. Ben ik in regel met de huidige wetgeving?

Neen, u bent helemaal niet meer in regel met de huidige wetgeving. Uw voertuig wordt trouwens aanzien als een gewone personenauto en niet als oldtimer! Hierdoor is de geldigheidsdatum van de technische keuring vervallen zelfs indien u destijds kon genieten van een vrijstelling door middel van de oldtimerverklaring.

Wat nu?

  • u kan opnieuw naar de keuring gaan met het oog op een jaarlijkse keuring waar u dan een geldig keuringsbewijs zal ontvangen.
  • u kan naar de technische keuring gaan met het oog om een O-plaat aan te vragen - zie procedure hernomen in vraag nr 9

11. Bestaan er O-platen voor gemotoriseerde twee- of driewielers?

Neen nog niet maar we werken momenteel aan een oldtimerstatuut voor de gemotoriseerde twee- of driewielers en waar er een O-plaat zal ontstaan voor deze voertuigen (motorfietsen en bromfietsen).

Dit vergt een aanpassing van het Koninklijk besluit van 10.10.1974 die verschillend is van het onlangs aangepaste KB in verband met het nieuwe oldtimerstatuut. We houden u op de hoogte van de vooruitgang van dit dossier.

12. Mag ik occasioneel een huwelijk rijden met een O-plaat?

Voor zover het vervoer occasioneel gebeurt (+/- 2 keer per jaar) en waarvoor geen vergoeding betaald wordt, en dat het om een vriendendienst gaat voor een lid van uw club of een lid van de familie, is dit uiteraard toegelaten.

Vanaf het ogenblik dat u de oldtimer geregeld gaat gebruiken voor het rijden van huwelijken en dit tegen vergoeding, dan is dit verboden met een O-plaat en dient de oldtimer aanzien te worden als ceremoniewagen.

13. Ik heb mij aangeboden aan de technische keuring met een bedrijfsvoertuig van minder dan 30 jaar oud maar men heeft geweigerd mijn oldtimer te keuren.

Inderdaad er zijn een aantal liefhebbers die huiswaarts mochten keren zonder keuring. De BFOV heeft inlichtingen ingewonnen bij de GOCA en het blijkt dat de informatica nog niet aangepast werd aan de nieuwe wetgeving. Ze vragen nog een aantal weken geduld voor dit type van voertuigen.

14. Quid met de landbouwvoertuigen van meer dan 25 jaar onder een normale nummerplaat?

Na het in voege stellen van de nieuwe G-nummerplaat van rode kleur, zijn er nog een aantal nieuwigheden op komst voor de landbouwvoertuigen, zoals bijvoorbeeld een verplichte periodieke keuring.

Dankzij de tussenkomst van de BFOV is het momenteel voorzien dat de liefhebbers van deze oldtimertraktoren vrijgesteld zullen worden van de periodieke keuring en dat ze nog steeds zullen kunnen gebruik maken van de verminderde belastbare rode diesel voor zover de minder dan 3,5 ton wegen en meer dan 25 jaar zijn en ingeschreven onder een O-plaat.

7 januari 2013

Nieuw bestuur

Dierbare leden,

Na 4 jaar bestaan was het tijd om een nieuwe wind in het bestuur te brengen en werd er een nieuwe bestuursploeg samengesteld.

Het was even windstil van onze kant om de verandering officieel en correct uit te voeren, maar met trots mag ik u de volgende gedreven mensen in de volgende posities voorstellen:

Voorzitter: Steven Decock
Onder-voorzitter: Gretel Goessens
Secretaris: Davy Vosch
Penningmeester: Wim Cerstiaens
Verantwoordelijke Classic Cars: Patrick Hanssens
Overige Bestuursleden : Patrick Decock en Guido Danneel

De contactgegevens van deze mensen kan u alvast terugvinden in onze rubriek “Ledeninfo”. Aarzel uiteraard niet om iedereen te contacteren als u vragen, voorstellen of ideeën hebt.

Het doel van het nieuwe bestuur is om vanaf 2013 de focus weer volledig op de activiteiten voor eigen leden te leggen en hiervoor hebben we alvast een uitgebreid programma opgesteld met binnen- en buitenlandse activiteiten.

Het is mijn doel om de club tot een vriendenclub uit te werken, waar we samen boeiende activiteiten meemaken die mooie herinneringen voor iedereen kunnen worden.

Steven Decock

Voorzitter Maserati Club Maseratisti Fiamminghi

15 januari 2013

New Quattroporte - Fascination Film

Beste vrienden,

Hiernaast vindt u de officiële fascinatie film van de spiksplinternieuwe Quattroporte.

Ervaar de geheel nieuwe Maserati Quattroporte op www.maseratiquattroporte.com.

7 januari 2013

New Maserati Quattroporte set to debut at 2013 NAIAS in Detroit

The New Maserati
“Maserati stands today at the edge of an unparalleled strategic and industrial growth that will see our presence in the world rise to 50,000 units a year by 2015. This growth is a challenge for which Maserati has carefully prepared itself and that we all welcome with anticipation.
It is a growth based on those values of style, elegance, quality, performance for which Maserati has been always recognized and praised in almost 100 years of history. This exciting progression will make the new Maserati a true global player with two new production sites in two different continents and a heart solidly planted in Modena, Italy, where our roots are.
It is a growth that will be based on three new models entering two new segments of the automobile market – and it starts with the all-new 2013 Maserati Quattroporte.”
Harald Wester, Maserati CEO

Maserati Quattroporte: Italian Design at its Best
“The new Maserati Quattroporte is a high-performance sports luxury sedan that reinterprets the design features of classic Maseratis in a contemporary design language. Its style was born out of the guiding design principles of Maserati: harmony of shapes, dynamism of lines, Italian elegance. More generous in size when compared to the previous model, the new Quattroporte has a design that is at once graceful and sinuous, fashioned to bring out the sporty nature of the car.
Some of the elements characterizing the previous model have been purposely maintained: the front grill, the three side vents, the triangular C pillar. At the same time new style and functional features were introduced: the strong belt line that runs through the entire side of the car giving the new Quattroporte a look and feel that is at once muscular and elegant with frameless doors and three side windows..
Inside, the design of the Quattroporte aims at essentiality, stressing the simplicity of lines and the full functionality of the in-board instrumentation. Functional elements are blended with soft quality surfaces made of prestigious woods and refined leathers.”
Lorenzo Ramaciotti, Head of Maserati Design Center

Maserati Quattroporte: All-New Next Generation Powertrain
“The innovative Maserati proprietary engines of the all-new Maserati Quattroporte have all been designed and developed by Maserati and Ferrari engineers in the heart of Italy’s motor valley. As a matter of fact, they are going to be produced in the Ferrari plant in Maranello that has been synonymous with cutting-edge technology and passion for well over 60 years.
Passion is indeed the middle name of a whole new generation of Maserati engines that will equip the all-new Maserati Quattroporte and the models that will soon follow her on the market. The passion and state-of-the-art technology that is at the heart of all the new Maserati engines that will be mounted on the next generation of Maserati products have produced engines that are not only more powerful than ever, or more exciting to drive than ever – bust also more eco-friendly than ever before.”
Paolo Martinelli, Maserati Powertrain Director

Maserati Quattroporte: Key Technical Features
“Refined technical solutions, an explicit attention to the most challenging targets in terms of performance, comfort, efficiency and safety – these are the key elements of the all-new Maserati Quattroporte.
Maserati engineers have worked - with a competence matched only by their passion – in chassis designing and engineering, weight reduction, ergonomic enhancement to develop a car capable of fitting different powertrain architectures and transmission configurations for the most diverse driving conditions but always maintaining Maserati’s trademark best-in-class driving comfort.
The results is the all-new Maserati Quattroporte, a luxury sports sedan that reaches new heights in terms of performance and handling, driving enjoyment as well as respect of the world we live in: the best performance ever in the long history of Maserati’s four-door flagship sedan are matched by the unprecedented success in the quest for an eco-friendly automobile. All this done, of course, as you may expect from Maserati, in the spirit of the most severe active and passive safety conditions.”
Roberto Corradi, Maserati Vehicle Development Director


For any other information and video go to www.maseratiquattroporte.com

# # # # #

10 januari 2012

Maserati Meeting Belgium

donderdag 13/09/2012 Aankomst, onthaal en diner in Thermae Palace Oostende

vrijdag 14/09/2012 Rondrit in West-Vlaanderen
Rijden op circuit in Zolder
Diner in Ostend Queen

zaterdag 15/09/2012 Concours d’Elegance te Knokke
Bezoek aan Filliers
Galadiner in Thermae Palace Oostende

zondag 16/09/2012
Ontbijt in Thermae Palace Oostende

Klik op meer info en bezoek de nieuwe website voor de meeting.

1 september 2011

ACG-Maserati: uw Maserati dealer voor Oost- en West-Vlaanderen!

Beste Maserati rijder en - liefhebber,

U hoeft niet langer grote afstanden af te leggen voor de hoogstaande service en persoonlijke opvolging die u als Maserati rijder verdient: vanaf nu is ACG Maserati in Gent uw contactpunt en huis van vertrouwen. Wij zijn volledig operationeel als de officiële Maserati dealer voor Oost- en West-Vlaanderen!
ACG Maserati maakt deel uit van de ACG-groep die ook een van de grootste Volvo verdelers van het land in zijn rangen telt: ACG Gent, ACG Deinze en Van Schoubroek Motors in Evergem.

Giovanni Vergucht, onze After Sales Manager, staat er als vanouds weer tot uw dienst. U kunt hem vanaf heden bereiken per mail op giovanni@acg.be of op 09 / 210.11.22 voor afspraken naverkoop, en op het mobiele nummer 0476 / 09.67.14 voor dringende zaken. Hij zal worden bijgestaan door technici die service van de hoogste kwaliteit garanderen.

De contactgegevens van uw nieuwe Maserati partner zijn:

ACG Maserati
Ijzerweglaan 101
9050 GENT
Tel.: 09 / 210.11.16
Fax: 09 / 231.06.10

Wij zijn ervan overtuigd dat wij hiermee uw Maserati beleving naar een nog hoger niveau kunnen tillen. Het niveau waarop u recht hebt.

Wij staan graag tot uw dienst en hopen u binnenkort te mogen ontvangen.

Vriendelijke groeten,

Tom De Bruyckere - Gedelegeerd Bestuurder

Mathias Goos - General Manager

PS: Binnenkort is onze website www.acgmaserati.be operationeel!
 

30 september 2010

The new Maserati GranTurismo MC Stradale to debut at Paris Auto Show

Modena, September 20, 2010. The new Maserati GranTurismo MC Stradale will be the fastest, lightest and most powerful car in the Maserati range when it goes on sale in the first quarter of 2011.


Inspired by the Trofeo GranTurismo MC and the race-winning GT4 motorsport models, the two-seater Maserati GranTurismo MC Stradale that will debut at the Paris Auto Show will feature razor-sharp handling and will break the 300km/h barrier.


The GranTurismo MC Stradale responds to demands for a GranTurismo which can balance on-road driving needs with race-driving desires, incorporating the handling and aerodynamic lessons from Maserati’s three racing programs.


The GranTurismo MC Stradale produces more aerodynamic down force without producing more aerodynamic drag, it produces more power – 336kw, 450 hp – without using more fuel and it is more agile without sacrificing the GranTurismo S’s highly praised ride quality.

# # #

2 maart 2010

Wereldwijd debuut voor de Quattroporte Sport GT S ‘Awards Edition’ in Geneve

Op basis van de Quattroporte Sport GT S volgt een auto ter gelegenheid van de talloze onderscheidingen die Maserati’s topsedan sinds zijn introductie heeft ontvangen.

De Quattroporte Sport GT S ‘Awards Edition’, het nieuwste pronkstuk binnen de Maserati modelreeks, beleeft zijn officiële debuut tijdens de prestigieuze Autosalon van Genève.

Zes jaar na zijn introductie blijft de auto die het ‘luxury sport sedan’ segment in het leven riep loftuitingen ontvangen van consumenten, autoliefhebbers en media. Maserati heeft besloten dit succes te vieren met een overtreffende uitvoering, die de elegantie en sportieve stijl van het vlaggenschip van het merk combineert met een nadrukkelijk sportieve flair dankzij de mix van zeer verfijnde details, handwerk en technologische features.

Tijdens zijn zes levensjaren heeft de Maserati Quattroporte niet minder dan vijftig awards ontvangen van de meest prestigieuze automedia en lifestyle magazines uit 14 landen, verdeeld over vier continenten. Een wereldwijde erkenning voor een auto die zichzelf gedurende de afgelopen jaren telkens opnieuw heeft weten te presenteren. Maar behouden zijn de aantrekkingskracht van de lijnen en de puurheid van de vormen, afkomstig van de hand van Pininfarina, waardoor hij direct al een klassieker is geworden.

De Quattroporte Sport GT S ‘Awards Edition’ is gebaseerd op de Quattroporte Sport GT S en is bedoeld om alle features die het vlaggenschip van het merk met de Drietand tot een benchmark in dit segment hebben gemaakt, met elkaar te combineren:
• de unieke en elegante styling, gemixt met een vleugje sportieve flair dankzij in het oog springende details, zowel uiterlijk als in het interieur;
• het rijplezier, omdat de ‘Awards Edition’ is gebaseerd op de Quattroporte Sport GT S, die borg staat voor dynamiek en prestaties van topniveau;
• het vakmanschap dat terugkomt in de handgemaakte afwerkingdetails die iedere auto tot een uniek product maken.

De nieuwe Quarzo fuso lak – een grijze metallickleur met pareleffect en goudkleurige nuances – is exclusief voorbehouden aan dit model, waardoor hij uiterlijk direct herkenbaar is en waardoor de elegante lijnen van het koetswerk nog meer kracht krijgen. De gepolijste chroomdetails, de uitstroomopeningen opzij en de omlijsting van de radiator passen perfect bij de matte, donkergrijze 20 inch Multi Trident velgen.

Het remsysteem, dat vergelijkbaar is met dat van de Quattroporte Sport GT S en dat gebruikmaakt van dubbele gegoten schijfremmen, wordt zowel voor als achter verder versterkt door de met de hand gepolijste remklauwen. Met de Quattroporte Sport GT S ‘Awards Edition’ introduceren Maserati en Brembo voor de eerste maal binnen de auto-industrie gepolijste remklauwen, die behandeld zijn via nauwgezette mechanische processen. Ze zijn voorzien van een met de hand aangebrachte afwerklaag die ze hun speciale spiegeleffect uitstraling geeft en die tegelijkertijd hun sportieve aspiraties versterkt.

Ook het interieur getuigt van een combinatie van sportieve flair met vakmanschap, elementen die altijd kenmerkend zijn geweest voor het vlaggenschip van Maserati. Het Poltrona Frau leer van de stoelen gaat samen met geperforeerd Alcantara met een nieuw golfpatroon, waarbij de hemel nog steeds met Alcantara is bekleed. Andere kenmerkende interieurelementen zijn de speciale, geborsteld aluminium dorpels en de matte Piano Black houtelementen.

De kofferbak heeft een volledig zwarte bekleding met extra verchroomde details en een lederen opbergvak aan de zijkant. Ook de matten zijn niet aan de aandacht voor details ontsnapt en zijn nu van een nog exclusiever en zachter materiaal gemaakt.

Een speciaal ‘Awards Edition’ embleem rondt het uiterlijk van de auto af en zorgt ervoor dat een al zeer unieke auto nog exclusiever wordt.

De Quattroporte Sport GT S ‘Awards Edition’ modeljaar 2011 wordt wereldwijd in de tweede helft van 2010 leverbaar. De prijs van de auto wordt binnenkort bekendgemaakt.

# #

11 februari 2010

Private View - Antwerp - Belgium

On February 11th 2010 the second edition of Private View was held in Antwerp.
Private View is a unique artistic concept based on private contemporary art exhibitions in a selected home or business premises.

Private View offers exclusive access to a selection of painters, sculptors and photographers, among the most promising of their generation.

Maserati West Europe together with FMA, the local Dealership from Antwerp, put a Maserati GranTurismo S on display in front of the event location. Several guest were able to discover the car and received all of the necessary information about the entire Maserati range through the numerous Maserati brochures available at the location.

# # # #